10 Nov 07 - Sebuah catatan CHEDET

9/11/07
9.00mlm : Balik dari kerja, jalan dah start JEM. POLIS DAH START BUAT sekatan jalan raya
10.00mlm: Sahabat Dari Manjung sekeluarga datang bertamu & tumpang tidur kat Rumah untuk Majlis Kuning.. ESOK. Malu jugak pada dia . sekeluarga sanggup datang tapi saya tak mampu nak ajak keluarga ke SANA.
11.15 mlm: Hadir Mesyuarat Persiapan/ Taklimat Akhir majlis ESOK. Beberapa kenderaan sahabat dari Baling dah sampai bertamu di MARKAZ kawasan Wangsa MAJU.

10 Nov 076.00pagi : Kuliah Subuh di Nurul Muttaqin oleh Dr Azhar Yaakub. Tajuk Demontrasi. Surau di limpahi para muasafir dari KELANTAN, TERENGGANU, PAHANG , PERAK & KEDAH
10.00 Pagi:Solat hajat di Madrasah Ibtisamiah . Surau dan Markaz PAS telah dipenuhi ramai musafir- musafir BERSIH.
10.30 pagi: Taklimat akhir kepada semua sahabat- sahabat jauh & dekat.
11.00 pagi: Berbaris panjang untuk beli tiket kat LRT TERMINAL PUTRA.
11.45 pagi: Sampai kat Stesen LRT Masjid Jamek. Hujan. Orang ramai melimpah sampai ke perkarangan HSBC Bank. Seluruh kawasan Sekitar dah jadi negara POLIS. Rasa macam datang ke perbarisan hari POLIS pulak. Lengkap 3 jenis perkhidmatan Tugas Am, FRU & Pasukan Gerak Am dengan armada kenderaan mereka yang GAH.
12 tgh: Bergerak Ke Pasar Seni. Pasukan Unit Amal di halau oleh FRU. hujan masih renyai- renyai
12.30: Bergerak Ke Masjid Negara melalui Dayabumi . Polis tak berapa meriah ikut jalan ni. Kat dalam terowong Pos Malaysia- Masjid Negara dipenuhi dengan warna kuning. Dr Badrul Amin segak terpacak di depan pagar FRU di pintu masuk Masjid Negara
12:45: pagar Masjid Negara masih setia dikawal FRU.
12:56tghari: Azan Zohor berkumandang.Orang ramai mula meminta polis membuka pintu pagar untuk ke dewan solat. Polis memberi laluan. Terima kasih.
1.10 minit: Solat Zohor . Dewan solat dipenuhi lebih dari 10 Saf panjang. belum dicampur saf muslimat. Selesai solat Zohor. ucapan oleh dr Badrul Amin. Ucapan oleh Datuk Seri Tuan Guru haji Hadi yang segak berbaju melayu dan jaket kuningnya.DS TG Hj Hadi kemudiannya memimpin Solat Hajat. Jumlah saf dah bertambah dah lebih 20 saf panjang.
2:00 petang: Ucapan para pimpinan Bersih di ruang tangga belakang sebelah kanan masjid. Hujan mula turun. Orang ramai tak berganjak
2:15 petang: Gerombolan BERSIH dari SOGO mula kelihatan menghampiri Masjid Negara.Bercantum dengan BERSIH Masjid Negara . dianggarkan jumlahnya dah menjangkau 50 ribu orang.Perarakan terus melalui jalan Tun Sambathan dan ke Istana. Tahniah kepada tentera MERAH . Unit AMAL PAS. Cukup bersungguh mengawal hadirin & lalu lintas & menjaga keselamtan pimpinan.
2.45 petang : mula berkumpul dihadapan Istana Negara. rapat dengan Benteng FRU dan kenderaan mereka. barisan BERSIH sudah memanjang lebih 400 meter kebelakang di kedua- dua arah Jalan ISTANA/ MAHAMERU.Ucapan pimpinan berlangsung dengan aman.Ucapan oleh Sdr Muhammad Sabu , ustaz Abu Bakar Chik ,Sdr Tian Chua, Sdr Sivarasiah, Datuk seri Tuan Guru Haji Hadi Awang dan beberapa aktivis NGO yang lain. Ribuan aktivis BERSIH manjaga kesopanan dengan penuh TERTIB diselang seli dengan laungan TAKBIR "ALLAH HU AKBAR" "DAULAT TUANKU" "HIDUP RAKYAT" "HIDUP BERSIH". Tanpa apa-apa provokasi dari pihak POLIS, perhimpunan ini berlangsung dengan cukup AMAN. dapat SMS dari sahabat-sahabat di MASJID JAMEK dah ditembak air kimia , gas pemedih mata dan dah ada tangkapan. Cukup berbeza sekali dengan suasana disini.Pihak polis juga dilihak cukup PROFESIONAL mengawal orang ramai. TAHNIAH.
3.50 petang :MEMORANDOM dapat diserahkan kepada wakil ISTANA NEGARA. DS Anwar Ibrahim berucap. Pihak atasan Polis Kuala Lumpur mengarahkan perhimpunan bersurai.
4:00 Bergerak meninggalkan perkarangan Istana dengan AMAN. TERIMA KASIH kepada pihak keselamatan yang cukup BERHEMAH mengawal BERSIH dihadapan ISTANA.
4:15 petang: Berbaris panjang untuk beli tiket LRT di stesen SENTRAL. Ramai orang ramai yang mengadu tidak dapat bersama kerana dihalang untuk memasuki Kuala Lumpur. Dua buah perhentian LRT ditutup . Perhentian Pasar Seni dan Masjid Jamek. Lautan manusia yang tidak dapat bersama dalam perhimpunan AMAN tadi memenuhi ruang- ruang di stesen SENTRAL. Ada 2 pasangan dari GERMANY datang bertanya penulis bagaimana caranya untuk kembali ke stesyen Masjid jamek. Mereka telah terperangkap dalam asap pemedih mata dan turut basah disembur air kimia ketika di Masjid Jamek lebih sejam yang lalu. Khabarnya ada barang mereka yang tercicir. Penulis mengkhabarkan bahawa stesen LRT Masjid Jamek masih ditutup , lalu menunjukkan jalan untuk mereka ke sana. Sambil mempertikaikan tindakan POLIS DIRAJA MALAYSIA yang MESRA CEPAT DAN BETUL menyembur air kimia dan gas pemedih mata kepada orang ramai jauh terlihat di wajah mereka mengharapkan DEMOKRASI DIMALAYSIA AKAN LEBIH ADIL.
5:30 petang : Sampai di rumah dengan SERATUS CATATAN SEJARAH SERIBU PENGHARAPAN SEJUTA PERJUANGAN .Kalaulah tidak dapat dikecapi hasil KEADILAN DEMOKRASI hari ini, Apa pulalah nasibnya untuk generasi anak cucu kita nanti. PERJUANGAN INI BUKAN HANYA UNTUK DIKECAPI OLEH GENERASI KINI SAHAJA. NENEK MOYANG KITA SUDAH MENINGGALKAN KESAN PERJUANGANNYA UNTUK KITA KECAPI HARI INI, KALAU BUKAN KITA MENCIPTA SEJARAH PERJUANGAN HARI INI APA MUSTAHIL ESOK LUSA ANAK CUCU AKAN KENCING DIATAS PUSARA NENEK MOYANGNYA YANG DAYUS.

Ulasan

  1. Use the Stock Market to create passive income by ‘Renting’ your shares (writing covered calls is the technical name for this strategy) &
    combine this with a Real Estate portfolio designed to give you capital growth (he focuses on how to get ‘no
    money down’ deals). I can attest to that, but I have one major problem:
    I cannot afford to keep on paying up to $14 for every book that
    I want to read. Even so, the registry may be corrupted, destroyed, clogged up, or infected causing Windows to
    be unable to read the files effectively.

    Feel free to visit my page - free pdf ebook download

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan Popular