Gantung segera Ketua Hakim Negara!

Isu pendedahan rakaman video melibatkan peguam VK Lingam septutunya menjadi tajuk utama berita yang dilaporkan diakhbar hari ini. Walaubagaimanapun pengkebumian jenazah adik Nurin Jazmin berjaya mengerhanai isu besar yang sesungguhnya telah menghakis keyakinan rakyat terhadap institusi kehakiman negara.

Semalam PM Dollah Badawi telah memberikan rekasi pertamanya terhadap pendedahan ini. Kata Dollah beliau telah mengarahkan pihak polis segera menyiasat perkara ini kerana jika dibiarkan berlarutan ia akan mencemarkan imeh badan kehakiman negara.

Cuma masalahnya dalam kenyataan yang sama Dollah seolah mempertikaikan kesahihan video tersebut. Kata beliau:

Can we believe or accept this?

Tambah beliau lagi diperingkat ini persoalan samada sebuah Suruhanjaya Penyiasat akan ditubuhkan tidak berbangkit kerana video berkenaan belum disahkan sahih ataupun tidak.
Manakala TPM Najib Tun Razak pula berkata teknologi moden hari ini boleh disalah-gunakan, membawa erti video tersebut mungkin palsu (sebagaimana gambar Altantuya dengan beliau tempoh hari).
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Memang diperingkat ini apa yang penting adalah memastikan kesahihan video tersebut. Saya lebih bersetuju dengan kenyataan Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan bahawa
Polis akan segera memanggil peguam berkenaan untuk disoal-siasat. Sepatutnya PM dan TPM tidaklah perlu memberikan sebarang kenyataan yang hanya mengeruhkan suasana. Tidakkah mereka sedar yang jika kes ini berasas, bukan hanya kewibawaan badan kehakiman malah kewibawaan kerajaan yang mereka pimpin akan juga dipertikaikan.

Sementara itu semalam juga dua bekas tokoh yang pernah terlibat dalam Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu atau PBB, iaitu Tunku Aziz Tunku Ibrahim (bekas Penasihat Khas kepada Setiausaha Agung PBB mengenai Etika) dan Datuk Param Cumaraswamy (wakil khas PBB berkenaan Kebebasan Kehakiman dan Guaman) telah membuat laporan kepada BPR berkenaan kes yang sama. Malah kedua-dua mereka menuntut agar PM segera menasihat Yang Dipertuan Agong agak membentuk satu tribunal bagi menyiasat kepincangan badan kehakiman ini ekoran pendedahan video berkenaan.

Perkembangan ini mengingatkan saya kepada kes bekas Ketua Hakim Negara Tun Salleh Abbas pada tahun 1988 dahulu iaitu kira-kira 19 tahun lepas. Tun Salleh kononnya mengundang murka Yang Dipertuan Agong ketika itu kerana telah mengutus surat mengadu berkenaan campurtangan badan eksekutif pimpinan PM Tun Dr M ketika itu, dalam urusan badan kehakiman.

Kesnya tidaklah serius tetapi telah sebenarnya mengundang kemarahan PM ketika itu sehingga mengundang Yang Dipertuan Agong mengunakan kausanya bagi menyiasat Tun Salleh dan seterusnya memecat beliau. Ia dimulakan dengan surat menggantung perkhidmatan Tun Salleh yang dikelaurkan oleh PM pada 27 Mei 1988. Kemudiannya sebuah tribunal telah dibentuk atas titah Yang Dipertuan Agung dan kesudahannya sebagaimana kita ketahui Tun Salleh telah menjadi Ketua Hakim Negara yang pertama dipecat.

Kes Tun Ahmad Fairuz ini pada saya jauh lebih serius. Jika pihak polis dapat mengesahkan kesahihan video itu dan Lingam mengakui bahawa beliau sedang berbual dengan Fairuz (di dalam video itu), bermakna PM perlu segera menggantung jawatan Ketua Hakim Negara ini dan mendesak Yang Dipertuan Agong agar segera membentuk sebuah tribunal untuk mengadilinya.

Rakyat berhak mengetahui apakah yang sebenarnya telah berlaku, dan penyiasatan rapi tanpa penglibatan pihak politik perlu segera dilakukan. Jangan sesiapa dilindungi dalam hal ini.

Ulasan

Catatan Popular