PIALA ASIA- Teruskan PERJUANGANMU!!!!

KUALA LUMPUR – Malaysia membuka kempen Piala Asia dengan kekalahan memalukan apabila dibelasah China 5-1 dalam perlawanan Kumpulan C di Stadium Nasional Bukit Jalil, semalam.

Kekalahan itu menjadikan Malaysia satu-satunya pasukan tuan rumah yang mencatat pencapaian terburuk dan kalah berbanding tiga lagi tuan rumah Piala Asia kali ini iaitu Thailand, Vietnam dan Indonesia.


Sebelum ini, Thailand seri 1-1 dengan Iraq, Vietnam menewaskan UAE 2-0 manakala Indonesia menewaskan Bahrain 2-1.

China memulakan pesta jaringan mereka dengan bergaya apabila mudah memperkotak-katikkan pertahanan Malaysia dengan hantaran bola tinggi.

Seperti diduga, skuad negara yang berkedudukan 149 - terendah dalam pusingan akhir ini bukan tandingan langsung buat naib juara 2004 itu yang menghuni tempat ke-76 dunia sekalipun beraksi di depan kira-kira 18,000 penyokong sendiri.

Sebaliknya China yang diperkuatkan empat pemain berpangkalan Eropah seperti Zheng Zhi (Charlton Athletic), Sun Jihai (Manchester City), Dong Fangzhou (Manchester United) dan Shao Jiayi (Energie Cottbus), tampak begitu sukar untuk dijinakkan.

Anak buah Norizan Bakar tewas kali pertama pada minit ke-15 oleh tandukan pemain China, Han Peng sebelum diikuti gol kedua Jiayi pada minit ke-40.

DPPWM telah menghantar lebih 30 orang ahli untuk memberikan sokongan, dan kita akan terus menyokong pasukan bolasepak negara. Peluang masih ada, cuma jangan biarkan penyokong kecewa lagi, yang penting adalah corak permainan dan semangat perjuangan yang membara.

Jangan jadikan kekalahan ini sebagai penyebab kepada berkurangnya kehadiran penyokong MALAYSIA dalam baki 2 lagi perlawanan. Ayuh!!!! Para penyokong setia, jangan lebur semangat untuk terus memberi sokongan . Pasukan negara perlukan anda bukan hanya di waktu merayakan kemenangan sahaja.Mereka perlukan kita. Bersamalah kita untuk terus memberi sokongan pada perlawanan ke dua Sabtu ini di stadium Bukit Jalil.

Ulasan

Catatan Popular