UMPAN SILAKAN MAKAN, MATA KAIL JANGAN TELAN!!!!

Dalam seronok membaca berkenaan pengumuman kenaikan gaji kakitangan awam saya tidak dapat terlepas dari membaca tajuk berkenaan di UTUSAN MALAYSIA:

Gaji terendah hampir terlepas garis miskin

Menurut laporan ini gaji pokok terendah kakitangan awam iaitu Gred N1 Sokongan II (tukang masak) adalah RM480.85 sebulan sebelum kenaikan. Manakala setelah kenaikan 35% bermula 1 Julai 2007 mereka dari kumpulan ini akan menerima kenaikan RM168.29. Ini bermakna gaji pokok terbaru bagi kakitangan awam kategori terendah ini adalah RM 649.15 sebulan.

Pendapatan Garis Kemiskinan (PGK) bagi sebuah keluarga 5 orang di Malaysia sekarang ini adalah RM691 purata iaitu RM661 (Semenanjung) RM765 (Sarawak) dan RM888 (Sabah).

Berdasaran angka di atas masih terdapat kakitangan awam di Malaysia yang mempunyai pendapatan dibawah garis kemiskinan. Janganlah mengambil kira elaun dan perumahan dan COLA mereka kerana itu semua tidak diambil kira apabila mereka pencen nanti.

Dengan gaji pokok 649.15 sebulan, jika kakitangan berkenaan pencen bermakna ia akan hanya layak menerima pencen bulanan sebanyak RM324.75 iaitu bersamaan dengan 2 setengah biji durian yang berharga RM130 sebiji yang dimakan oleh PM Dollah Badawi dan Lee Hsien Loong di Langkawi tempoh hari! (Sedangkan pencen KSU adalah RM5,256.50)

Bagaimanakah nasib dan hidup pekerja-pekerja ini, kebajikan mereka, persekolahan anak-anak mereka, sakit pening mereka? Mampukah mereka memiliki bumbung sendiri yang boleh digelar rumah, mampukah mereka menyara ibu-bapa yang telah tua? Mampukah mereka bersiar-siar dan melancong dengan anak isteri?

Tidak sangka sudah 50 tahun kita Merdeka rupanya masih ada anak-anak bangsa yang bekerja sebagai kakitangan kerajaan tetapi hidup di bawah garis kemiskinan!

Mengapa tidak digunakan lebihan dari kenaikan Kumpulan Perkhidmatan Tertinggi (yang gaji pokok KSU sahaja mencecah RM10,000 ringgit, tidak termasuk elaun dan lain-lain) untuk melonjakkan paras gaji pokok Gred N1 Sokongan II ini supaya melampaui PGK? Tidakkah tindakan ini jika dilakukan akan memastikan tidak ada lagi kaitangan awam yang berada di bawah PGK? Selisihnya cuma RM41.85 , mengapa ianya tidak dilakukan?

Saya rasa isu ini serius dan perlu ditangani segera. Jangan kita sekadar meraikan mereka yang telah sedia mewah dan senang ditingkatan yang teratas, jenguk-jenguk dan ambil pedulilah juga bagi mereka yang merupakan kerak di dalam hiraki perkhidmatan awam ini. Semua mereka akan jatuh pada kategori miskin apabila bersara nanti, bayangkanlah!


posted by Roslan SMS

Ulasan

Catatan Popular