5 Okt 2011

HUDUD : SISTER IN KAFIR TEGAS NAK GAK MASUK NERAKA
abu nu'man5 Okt 2011 11 Komentar

Sisters in KAFIR (SIS) kekal dengan pendiriannya menentang pelaksanaan hukum hudud di Malaysia atas alasan ia tidak akan membawa keadilan kepada kaum wanita.
Pengarah Eksekutif SIS Ratna Osman berkata, pihaknya kekal dengan pendirian yang diputuskan sejak 1993 itu - pada tahun kerajaan negeri Kelantan pimpinan PAS meluluskan enakmen bagi menguatkuasakan perundangan itu.

“SIS percaya bahawa masyarakat perlu dikawal selia selari dengan prinsip kesaksamaan, keadilan dan maruah, dan bukannya menerusi penghakisannya dengan hukuman-hukuman kejam dan keras,” kata beliau dalam satu kenyataan dikeluarkan hari ini.

Jelas beliau, hukum hudud mendiskriminasikan kaum wanita kerana beban pembuktikan, misalnya dalam kes rogol, terletak pada bahu mangsa.

“Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah Terengganu (Hudud dan Qisas) 2002 mengatakan bahawa di bawah Seksyen 9, seorang wanita yang membuat laporan dia telah dirogol boleh dituduh qazaf dan dikenakan sebatan sebanyak 80 kali jika dia gagal menyediakan bukti. “Meskipun pindaan telah dibuat untuk membenarkan bukti situasi, masih wujud kekeliruan,” katanya sambil menambah, “sebagai contoh, pihak mana yang perlu menyediakan bukti iaitu polis atau mangsa?”

“Pindaan tidak mencukupi dan keseluruhan undang-undang ini kekal sesuatu yang tidak adil,” kata beliau.

Sambil menegaskan seorang wanita tidak boleh menjadi saksi, kata beliau, mereka dari kepercayaan yang lain pun tidak boleh menjadi saksi.

“Sebenarnya tiga per empat penduduk Malaysia tidak layak menjadi saksi,” katanya lagi.
Justeru kata beliau, enakmen-enakmen hudud di Kelantan dan Terengganu melanggar prinsip hak asasi manusia dan keadilan dan kesaksamaan dalam Islam.

“Ia memperuntukkan hukuman yang dilihat kejam, tidak perikemanusiaan dan mengaibkan,” katanya lagi.

Oleh itu kata beliau, SIS mahu menekankan pendiriannya bahawa undang-undang hudud tidak berperlembagaan dan tidak boleh dilaksanakan di negara ini.

“Ia melanggar prinsip-prinsip universal hak asasi manusia dan diskriminasi ke atas kaum wanita,” katanya lagi.
In Category :
DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN WANGSA MAJU Blog Rasmi DPPWM Facebook dan Twitter

11 ulasan:

  1. kalau macam tu katanya dengan akal tak gila maka SIS diwartakan sbg Sister In Sin !

    BalasPadam
  2. ALLAH MAHA MENGENTAHUAI. itu adalah salah satu drp sifat Allah. DIA tahu apa yg di buat, DIA yg jadikan Malaysia, DIA tahu diMalaysia akan ada pelbagai kaum dan agama, ada org kafir, ada org fasik dan ada org MUNAFIQ.DIA tahu hukum-hakamnya adalah sesuai sepanjang zaman. Kalau tak sesuai tak kan DIA berfirman dlm Al Quaran. Org2 kafir saja yg menentang hukumNYA.

    BalasPadam
  3. Nyatalah mereka telah MURTAD secara lisani dan Ittiqadi. Elok yang mengeluarkan kenyataan dan yang bersetuju dengan yang mengeluar kenyataan ke Majlis Agama dan JPN menukar status agama masing-masing.
    Namun pintu Taubat sentiasa terbuka.

    BalasPadam
  4. Kembali kita kepada sejarah di zaman Rasulullah saw. Bapa saudara Nabi saw, Abu Thalib kekal kufur hingga akhir hayatnya.Allah Maha Besar lagi Maha Luas PengetahuanNya.

    BalasPadam
  5. Saya setuju ulasan PANAH......sebaiknya orang ini , dia memang dah tak layak tinggal diBUMI ALLAH ni. Dia kena cipta dunianya sendiri utk didiami...

    BalasPadam
  6. sis- sisters in sesat aka sisters of
    the poor [no islamik law]

    miss z adalah siste 2 miss z kat sc- 1 sesat and 1
    penyamun in 1 malaysia

    cibai cibai cibai [ikut nambabi le...]


    tak nak to hudud -
    -----------------

    translasi- rejek hudud =rejek islam

    hasilnya- MISS Z DAN SIS TUH MURTAD LE


    SO ini adalah warning yang ada naz yang kuat

    chek buku/nukilan tok arab

    BalasPadam
  7. tapi SIS ini yang disokong wanita umno

    BalasPadam
  8. sian kakak korang ni nk buat camana dh nasib ahLi neraka cam tu La

    BalasPadam
  9. hancurkn munafiQ6 Oktober 2011 6:37 PTG

    moga2 tak de keturunan aku mcm tu

    BalasPadam
  10. SIS KAU TUMPANG BUMI HAK SIAPA.UDARA SIAPA PUNYA,NYAWA SIAPA BERI.....SEDAR LA SAMA...HUDUD TU ALLAH PUNYA.KAU X SUKA PERGI TINGGAL KAT PLANET...LAIN.ALLAH JADI KITA DIA MAHA MENGETAHUI APA YANG SURUH...JANGAN BANTAH.KALAU TAK SUKA DIAM.SIS @SIAL

    BalasPadam
  11. ni La yg d habaq kn BODOH BRLAPIS-LAPIS & BRTINGKAT-TINGKAT cm z...

    BalasPadam

................................................................................................

SEBARANG INFAQ / DERMA BOLEH DISALURKAN KEPADA

AKAUN DEWAN PEMUDA PAS
KAWASAN WANGSA MAJU
No. Account : 564557122098
Bank : Maybank
Branch : Wangsa Maju

................................................................................................

Disclaimer

Disclaimer/ Penafian

The views expressed in the posts and comments of this blog do not necessarily reflect the Dewan Pemuda PAS Kaw. Wangsa Maju (DPPWM). They should be understood as the personal opinions of the author or commenter. Your words are your own, so be nice and helpful if you can.

Tulisan dan komen daripada pembaca terhadap artikel di atas adalah pandangan peribadi dan tidak mewakili pendirian dppwm.blogspot.com. DPPWM tidak bertanggungjawab terhadap sebarang implikasi daripada tulisan dan komen berkenaan.