NFC : PINJAMAN NFC TIADA PERSONAL GUARANTEE

Tiada jaminan peribadi terlibat dalam pinjaman yang diberikan kerajaaan sebanyak RM250 juta kepada National Feedlot Corporation (NFCorp), lantas menimbulkan persoalan siapa yang akan bertanggungjawab sekiranya projek Pusat Fidlot Nasional (NFC) gagal, demikian menurut ahli Jawatankuasa Kira-kira Wang Awam (PAC) Parlimen.

Perkara tersebut dibangkitkan oleh pentadbiran NFCorp pada 27 Januari lepas yang mengatakan pinjaman tersebut harus dibayar atau "kami akan diisytihar bankrup dan disumbat ke dalam penjara."

"Perkara itu tidak melibatkan jaminan peribadi, itu adalah apa yang kami diberitahu. Ia merupakan pinjaman mudah yang diberikan kepada syarikat.

"Berdasarkan pemahaman kami, tiada pihak akan bertanggungjawab," menurut sumber PAC.
"Tiada panduan khusus diberikan, bagaimana caranya untuk mengurus wang tersebut dengan betul ... Itu adalah sebab mengapa sukar untuk mengesahkan berlakunya penyalahgunaan wang," tambah sumber terbabit.
Ahli Jawatankuasa PAC, Tony Pua menjelaskan , isu berkenaan penglibatan jaminan peribadi terhadap pinjaman berkenaan tidak pernah disebut dalam mana-mana mesyuarat PAC, sedangkan setiap dokumen - kenyataan kewangan dan perjanjian pinjaman harus diberikan kepada PAC.

Salah seorang lagi ahli jawatankuasa PAC, Datuk Kamarul Baharin Abbas turut sependapat dengan Pua, dan menyatakan, "berdasarkan pengetahuan saya, tiada jaminan peribadi."

Maklumat mengenai NFC boleh melayari laman web www.nfc.com.my atau menghantar e-mel ke sales@nfc.com.my atau telefon ke 03-620 40398 atau faks ke 03-6204 3099...huhuhuhuhuhu

Ulasan

Catatan Popular