MU SELESA KE FINAL

GELSENKIRCHEN, 27 April — Manchester United (MU) menamatkan pusingan pertama perlawanan separuh dengan selesa untuk melangkah ke final Juara Liga setelah mengatasi Schalke 04 2-0 di bandar Jerman Gelsenkirchen, semalam (awal pagi ini, waktu Malaysia).


MU memperoleh sehingga 13 peluang untuk mendahului gol pada separuh masa pertama tetapi berjaya dinafikan oleh penjaga gol Jerman Manuel Neuer yang dilihat hero bagi Schalke.

Bagaimanapun bintang MU Ryan Giggs dan Wayne Rooney memecahkan kebuntuan dengan menjaringkan gol pada separuh masa kedua.

Giggs menjaringkan gol pertama pada minit ke-67 dan disusuli oleh Rooney, sekali gus membuka laluan cerah untuk ke final.

MU akan menyambut Schalke di Old Trafford pada 4 Mei untuk menyempurnakan pusingan kedua dan memastikan wakil tunggal Britain dalam perlawanan akhir bulan depan.

Pengurus Sir Alex Ferguson telah memberi amaran awal agar tidak memandang mudah kehebatan Schalke sebelum perlawanan ketika pasukan tersohor, yang menduduki tangga terakhir Liga Inggeris musim ini, dilihat mempunyai peluang cerah untuk ke final pada 28 Mei di stadium Wembley.

Jika MU berjaya mengatasi Schalke bermakna ia akan bertemu sama ada Real Madrid atau Barcelona di bumi sendiri.

Ulasan

Catatan Popular