WAKTU PEMBELAJARAN PEND ISLAM AKAN DIKURANGKAN???

Perbincangan tidak rasmi ana dengan wakil daripada salah seorang 'orang' PPD sewaktu mengikuti kursus Bahasa Inggeris di salah sebuah PPD baru-baru ini berhubung dengan  kesan memansuhkan Pengajaran & Pembelajaran Sains Matematik Bahasa Inggeris (PPSMI) setelah mendapat tentangan habat daripada parti politik, NGO serta beberapa tokoh-tokoh bahasa. Beliau menyatakan bahasa kerajaan kini melalui Kementerian Pendidikan akan meningkatkan tahap kemahiran murid-murid sekolah rendah dalam penguasaan Bahasa Inggeris melalui tambahan jumlah pembelajaran dalam seminggu.

Menurut 'orang' tersebut yang juga antara ahli AJK yang terlibat dalam penggubalan dasar baru nanti menyatakan bawasa jumlah pembelajaran bahasa Inggeris akan di tambah daripada 8 jam kepada 11 jam bagi tahun satu dan 10 jam bagi tahun 2. Katanya lagi ini adalah kerana kerajaan cuba memberi tekanan terhadap konsep '3M' iaitu Membaca, Menulis dan Mengira. Kesan daripada itu maka pembelajaran Pendidikan Islam akan dikurangkan jumlah jamnya dalam seminggu dengan alasan Pendidikan Islam tidak melibatkan '3M' selain  alasan kebanyakan murid-murid sekolah rendah ada menghadiri Sekolah Rendah Agama selepas/ sebelum pada waktu sekolah.

Tambahnya lagi walaupun ini masih lagi dalam perbincangan dan belum dibuat keputusan rasmi berkenaan dengan isu tersebut. Setakat ini kerajaan lebih menjurus kearah cadangan tersebut disamping akan memansuhkan mata pelajaran Sains pada masa hadapan kelak.

.... SO NAMPAKNYA BUDAK-BUDAK SEKARANG MAKAN PANDAI LE BAHASA INGGERIS... SYABAS!!!

Ulasan

Catatan Popular