ANDA BLOGGER? AWAS!!!

Seorang penerbit dan penulis blog yang dikenali sebagai ‘Putera Jihad’ dikenakan hukuman penjara lima tahun hari ini kerana bersubahat dalam serangan pengebom berani mati ke atas dua hotel mewah di ibu negara ini tahun lepas.


Mohammed Jibril Abdurahman, 25, ditangkap di pejabat syarikat media Ar-Rahmah miliknya beberapa minggu selepas serangan bom di Hotel JW Marriott dan Hotel Ritz-Carlton yang membunuh tujuh orang pada 17 Julai 2009.
Jibril, anak seorang ulama yang dikatakan radikal, didapati bersalah menyembunyikan maklumat mengenai jenayah keganasan dan memalsukan dokumen, iaitu kesalahan yang boleh membawa hukuman penjara 15 tahun.

Katanya, tertuduh berkelakuan sopan di mahkamah dan dengan itu wajar menerima hukuman lebih ringan daripada yang dituntut oleh pendakwa raya.

Jibril juga didapati tidak terlibat secara aktif dalam komplot serangan bom itu.

Letupan bom di dua hotel tersebut kembali menggegarkan Indonesia selepas empat tahun negara ini bebas daripada serangan yang didakwa didalangi oleh ketua militan, Noordin Mat Top yang dibunuh oleh polis pada September lalu.

Berpuluh-puluh suspek pengganas ditangkap atau dibunuh berikutan serangan bom itu, termasuk kebanyakan orang kanan Noordin.

Ketua operasi serangan, Syaifudin Jaelani ditembak mati pada Oktober lepas.

Menurut pendakwa raya, Jibril menemui Noordin dan Syaifudin sebelum letupan bom itu dan memberitahu saudara lelakinya mengenai serangan yang akan dilancarkan tidak lama lagi.

Ulasan

Catatan Popular