Memang sah Mesir Barua Israel!!

Memang sah UMNO Mesir merupakan barua Israel apabila pasukan keamanan  kejahatan Mesir menyembur gas ke dalam terowong yang digunakan untuk menyeludupbarang-barang makanan ke Gaza. Akibatnya, empat warga Palestina mati dalam peristiwa Rabu, 28 April lalu.

Kementerian Dalam Negeri Hamas menyatakan, gas yang disemburkan ke terowong tersebut merupakan gas beracun menyebabkan 4 orang terbunuh manakala 6 orang lagi turut tercedera.

"Kementerian Dalam Negeri mengesahkan kematian warga negara tersebut adalah disebabkan oleh gas beracun yang disembur oleh pasukan keamanan Mesir ke dalam salah satu terowong," demikian kenyataan Kementerian Dalam Negeri Hamas seperti dilaporkan AFP, Khamis (29/4/2010).

Menurut pejabat-pejabat Hamas, pasukan keamanan Mesir sebelumnya juga pernah menyemburan gas ke dalam terowong namun ini pertama kalinya terjadi korban jiwa.

Seorang pejabat Hamas, Fawzi Barhoum menuntut penjelasan dari pemerintah Mesir atas kejadian itu. "Ini satu kejahatan yang dilakukan pasukan Mesir terhadap pekerja-pekerja  Palestin," ujarnya.

"Ini pembunuhan secara halus. Hamas dan seluruh rakyat Palestina mengutuk keras itu," tegasnya.

Pemerintah AS dan Israel telah mendesak Mesir untuk berusaha lebih keras dengan menutup terowong-terowong di Gaza yang kerap digunakan untuk menyelundupkan senjata-senjata bagi Hamas.

Ulasan

  1. MALAYSIA PUN BARUA ISRAEL JUGA..
    UMNO-APCO...

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan Popular