Resolusi UMNO: Agama dan SPR mesti disesuaikan dengan kehendak UMNO?

Oleh: sofiwahab

"Konvensyen UMNO Pahang selama tiga hari yang berakhir hari ini menggariskan 28 resolusi. Banyak tu!!!

Antaranya :

1) UMNO Pahang meminta kepimpinan parti memilih calon berjiwa rakyat.

Komen saya : Selama ini YB Umno tidak berjiwa rakyat ke?

2) UMNO negeri mencadangkan supaya ditambah sembilan lagi kerusi Parlimen untuk menjamin kemenangan parti dalam pilihan raya. Komen saya : Sudah tentu Umno akan mempengaruhi SPR supaya mengujudkan kawasan selamat kepada Umno/BN. Akan ada kawasan parlimen yang disiat-siat untuk mengujudkan parlimen yang selamat. Kadang-kadang parlimen dan DUN yang diujudkan tidak munasabah.

3) Mendesak kerajaan memastikan model ekonomi baru akan meneruskan kesinambungan Dasar Ekonomi Baru (DEB) bagi mengelak ekonomi Melayu tidak terpinggir. Komen saya : Bukan Melayu yang terpinggir tetapi Umno mencari jalan supaya kroni-kroni mereka tidak terpinggir.

4) Kerajaan diminta memastikan urusan memperkasakan agama Islam seperti yang termaktub dalam Perlembagaan yang membawa kesan pengukuhan dan sokongan kepada UMNO. Komen : Undang-undang Islam hendak disesuaikan dengan kehendak Umno bukan kehendak Al Qur-an dan Sunnah.?

5) Memperkasakan sektor pendidikan negara. Komen saya : Kembalikan pemberian biasiswa dan ujudkan pendidikan percuma di negara kita.

6) Peranan media baru sebagai alat penerangan, perang siber dan propaganda. Komen : Jangan halang dan sekat perkembangan pemikiran melalui undang-undang yang menyekat kebebasan media cetak dan elektronik serta media baru.

http://mutaligat.blogspot.com

Ulasan

Catatan Popular