ISLAMKAH UMNO???




Elak peralat ayat al-Quran sesuka hati - Jamil

PORT DICKSON 5 Okt. - Penggunaan ayat-ayat al-Quran secara sesuka hati oleh pihak yang tidak memahami Islam khususnya di pentas-pentas politik perlu dihentikan kerana ia jelas menyentuh sensitiviti masyarakat Islam di negara ini.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Jamil Khir Baharom berkata, malah jika perkara itu dibiarkan ada kemungkinan ayat-ayat al-Quran akan terus digunakan oleh golongan itu dan akhirnya akan timbul suasana yang tidak tenteram.

Ujarnya, penggunaan ayat al-Quran amat sensitif dan kegagalan memberi tafsiran yang tepat hanya akan memburukkan keadaan apatah lagi dilakukan oleh golongan tidak faham tentang Islam.

''Sebagai contoh dalam konteks Pilihan Raya Kecil Bagan Pinang di sini. Suasana dilihat begitu kritikal kerana masing-masing mahu menang pada pilihan raya. Oleh itu semua pihak harus berhati-hati dalam memberi kenyataan.

''Jangan ada nanti mereka yang tidak faham Islam sewenang-wenangnya membaca ayat-ayat al-Quran ketika berkempen. Perkara ini amat sensitif kerana ia melibatkan kitab suci milik umat Islam,'' katanya.

=================================

Pas pertahan tindakan Gobalakrishnan

PORT DICKSON 5 Okt. – Tidak salah Ahli Parlimen Bagan Serai, N. Gobalakrishnan menggunakan petikan ayat suci al-Quran ketika berkempen kerana ia bertujuan untuk menguatkan hujah sewaktu berceramah.

Itu alasan yang diberikan oleh Naib Presiden Pas, Salehuddin Ayub ketika mempertahankan pemimpin Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu yang memetik ayat dari surah al Imran dalam ucapannya di markas Pas di sini malam kelmarin.

Menurut Salehuddin, tindakan itu tidak salah malah bukannya sesuatu yang bertentangan dalam Islam kerana apa yang dilakukan oleh Gobalakrishnan itu bertujuan untuk mempertahan serta menguatkan hujahnya.

Justeru beliau berkata, golongan yang menyelar tindakan Gobalakrishnan kerana tindakannya memetik ayat-ayat suci al-Quran ketika berkempen disifatkan sebagai mereka yang berfikiran lapuk dan terkebelakang.

‘‘Salah ke Gobalakrishnan memetik beberapa ayat al-Quran di dalam ceramahnya? Pas melihat ini bukannya satu kesalahan kerana tujuan Gobalakrishnan adalah untuk menguatkan hujahnya ketika memberi ceramah.

‘‘Di Mesir, rakyatnya yang bukan beragama Islam antaranya masyarakat Yahudi sering memetik ayat-ayat suci al-Quran.

‘‘Sebenarnya Islam tidak pernah menghalang orang yang bukan Islam berbuat demikian,’’ katanya di markas Pas Pilihan Raya Kecil DUN Bagan Pinang di sini hari ini.

================================================

BUKTI KONONNYA UMNO ISLAM


http://c4.ac-images.myspacecdn.com/images02/99/l_911d3b1abc41443b998f1c3ff549507f.jpg

http://c1.ac-images.myspacecdn.com/images02/101/l_587d64fec4eb448fbe41ff214706e5cc.jpg


Lihat pula ucapan-ucapan yang pernah diucapkan oleh pemimpin pemimpin UMNO

(Kenyataan Mahathir kepada wartawan pada 3hb Mac 1994 di Nilam Puri, Kelantan Darul Naim):
Hukum rejam kepada penzina adalah primitif

(Kenyataan Najib Razak pada 20hb April 1983 kepada para wartawan):
Negara akan huru-hara sekiranya undang-undang Islam dilaksanakan -

(Kenyataan Najib Razak pada 20 April 1992 kepada para wartawan). Kerajaan Kelantan harus dipertanggungjawabkan jika berlaku huru-hara, ketidakstabilan politik, perpecahan di kalangan umat Islam dan kegelisahan rakyat apabila hukum hudud dilaksanakan di negeri itu. Rakyat harus menyoal perlaksanaan hukum itu menguntungkan atau menyebabkan perpecahan, pertentangan dan ketidakstabilan politik. Tidak semua negara Islam mengamalkan hukum hudud bahkan ada negara Islam lebih makmur tanpa hukum itu.

(Dato' Seri Najib TunAbd Razak 20/4/93) 'Negara akan huru-hara sekiranya undang-undang Islam dilaksanakan'.

i) Ucapan Dato’ Rais Yatim di Hotel Equatorial, Bangi semasa merasmikan seminar Inter Faith Commission (IFC) antara lain menyatakan (dalam bahasa Inggeris) yang terjemahannya:


“(Dalam masyarakat majmuk) tiada orang yang boleh mendakwa bahawa agamanya adalah agama terbaik dengan mengenepikan agama-agama lain kerana dengan mengatakan demikian akan memusnahkan prinsip persamaan (agama) dan prinsip kemanusiaan.”


Ucapan Rais Yatim ini telah diterbitkan di dalam Infoline Majlis Peguam.


ii) Dato’ Nazri Aziz pernah secara terang-terang di satu forum anjuran Majlis Peguam berkata Umno terpaksa menggunakan Islam kerana jika parti itu tidak berbuat demikian ia akan hilang undi kepada PAS.

Ulasan

  1. Aku memang percaya dan yakin apa saja yang di sebut dlm Al Quran semuanya benar belaka. Sekarang semuanya berlaku. Cuma aku cuma dapat berdoa agar Allah menurunkan bala nya kpd mereka yang mengaku diri nya ulamak dan berbangga diri. Pemimpin yang zalim,pemimpin yang berpura pura dan mereka mereka yang menfitnah.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan Popular