Bukti Laporan Audit, Pakatan Rakyat mampu perintah Malaysia

PENDEDAHAN demi pendedahan berkenaan ketirisan kerajaan menguruskan perbelanjaan terus dilaporkan melalui Laporan Audit Negara saban tahun. Namun, teguran-teguran itu nampaknya tidak mengubah apa-apa, apabila ketirisan dan kebocoran terus berleluasa. Bersama Naib Presiden PAS, Dato' Mahfuz Omar, wartawan ANIS NAZRI meminta cadangan-cadangan yang boleh diterima pakai bagi memastikan soal ketirisan dan kebocoran ini tidak akan berulang pada tahun-tahun berikutnya.



Baru-baru ini, Laporan Audit Negara mendedahkan lagi ketirisan-ketirisan dalam perbelanjaan Kerajaan Pusat seperti yang berlaku pada tahun-tahun sebelumnya. Biarpun berkali-kali teguran dan pendedahan dibuat, kerajaan tidak mengambil langkah untuk mengawal perbelanjaan mengelakkan ketirisan berulang. Pada pandangan Dato', apa perlunya laporan tersebut?

MAHFUZ OMAR: Sudah beberapa tahun laporan audit ini dijalankan. Saban tahun didedahkan soal ketirisan, kebocoran yang boleh dikaitkan dengan amalan rasuah dalam urusan perbelanjaan di peringkat agensi dan kementerian.
Sepatutnya apabila audit dilaporkan, perlu ada proses pemulihan dalam sektor awam dan kerajaan, tapi malangnya walaupun sudah lama pembentangan ini dijalankan, saya lihat kerajaan tidak berasa apa-apa. Mereka tidak rasa terbeban, tidak rasa tanggungjawab untuk mengambil iktibar dengan laporan audit, sekaligus saya lihat ianya banyak menghabiskan wang rakyat.
Wang rakyat sudah banyak hilang akibat ketirisan berlaku, sekali lagi ia akan hilang lagi akibat daripada kerajaan terpaksa peruntukkan wang untuk membuat audit. Tapi apabila kerajaan tidak ambil teguran dari audit, berlakulah dua kali tiris wang negara.

Bagi pendapat Dato' apa langkah sewajarnya yang boleh kerajaan lakukan jika mereka benar-benar ingin mengelakkan ketirisan ini terus berlaku?

Isunya sekarang, kerajaan tidak serius. Sepatutnya, kerajaan perlu tengok teguran semua pihak. Perlu ada pembaikan tapi sampai sekarang tiada apa-apa. Kenyataan Perdana Menteri, Najib Tun Razak yang kononnya tidak akan bertolak-ansur, akan mengambil tindakan, semuanya hanyalah sebagai 'lipstik'. Jika ada tindakan diambil pun, ianya di peringkat 'ikan bilis' sahaja.

Maknanya, diperingkat pemimpin atasan dibiarkan...

Kita lihat begini, kerajaan perlu bertindak agresif. Selain mengambil tindakan, kerajaan perlu menyediakan satu sistem pemantauan untuk melaksanakan sesuatu projek. Mesti ada satu badan pemantau untuk melihat bagaimana satu pelaksanaan itu dikeluarkan, bagaimana proses rundingan itu dibuat, sama ada dibuat secara terus atau terbuka. Mekasnisme ini yang perlu dijaga, jika mekanisme ini tidak jelas ia akan berulang lagi pada tahun-tahun akan datang.
Saya percaya tidak ada satu tindakan serius, khususnya pemantauan seperti yang saya katakan tadi. Kalau kerajaan buat itu (pemantauan), ia akan menutup ruang untuk kroni-kroni mereka mengambil kesempatan. Sebab itu pemimpin kerajaan tidak mengambil langkah tersebut. Kalau ambil juga, habislah kerana kaedah kroni yang digunapakai sekarang dianggap rezeki.

Di sinilah kita lihat kerajaan tidak serius kerana ada kepentingan...

Sekali tengok macam mereka tidak bimbang. Mungkin mereka fikir rakyat tidak akan persoalkan, dan dalam masa sama mereka rasa rakyat boleh dibeli, khususnya ketika pilihan raya. Itu merupakan satu penghinaan kepada rakyat jika mereka berfikiran begitu.
Tapi saya yakin, rakyat hari ini sudah berbeza dari 20 tahun, 10 tahun dahulu. Rakyat sekarang berpolitik dalam abad ke-21 yang terdedah dengan pelbagai maklumat, dan saya yakin rakyat akan buat penghakiman atas kegagalan kerajaan menguruskan dana negara ini.

Maknanya, ketirisan yang berlaku ini terus meningkat setiap tahun, atau ada sedikit penambahbaikan bagi pandangan Dato'?

Secara umumnya pendedahan itu menunjukkan berlakunya peningkatan dalam hal ketirisan. Sudah teruk, dan ketirisan ini atau kita panggil rasuah ini sudah berakar umbi dari atas sampai ke peringkat rendah, sehinggakan melibatkan jabatan agensi kerajaan.
Sebab itu saya ingin mencadangkan supaya harus dipinda akta atau undang-undang berkaitan audit. Bagi saya, baguslah audit ini, cuma saya lihat ada kelemahan sedikit apabila audit ini bidangnya hanya menyiasat semata-mata.

Apa cadangan Dato' supaya keadaan ini (ketirisan dan kebocoran) tidak berulang lagi pada tahun-tahun berikutnya?

Saya mencadangkan supaya ada satu peruntukan khas bahawa setiap laporan yang dibuat audit ini terus membawa kepada pendakwaan. Audit ini bukan sahaja dari sudut akaun, tetapi juga satu penyiasatan sehingga sampai tahap mengenalpasti siapa yang terlibat.
Kalau tunggu pihak polis atau Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) siasat, ia akan makan masa. Sudahlah makan masa, selepas itu mereka kata tiada kes, tiada bukti. Maka, terlepaslah sedangkan duit sudah hilang.
Sebab itu harus ada timbalan pendakwaraya, contohnya diletakkan di Jabatan Audit bagi membolehkan mengambil tindakan ke atas mereka yang terlibat. Letakkan seorang wakil seperti yang dilakukan di SPRM. Apabila jabatan audit melihat ada ketirisan, terus boleh dibawa ke pihak pendakwaan.

Selain mendedahkan banyaknya lebihan perbelanjaan, Jabatan Audit Negara turut memuji negeri-negeri Pakatan Rakyat seperti Selangor, Kedah, Pulau Pinang dan juga Kelantan. Apakah signal yang boleh dilihat kerajaan pusat berhubung perkara ini?

Bagi saya kerajaan Barisan Nasional (BN) harus ada keinsafan. Kalau Pakatan Rakyat boleh membuat perbelanjaan berhemah, kenapa Kerajaan Pusat tidak boleh? Ini bertolak kepada sikap amanah yang ada di kalangan pemimpin.
Patutnya, kerajaan kena rasa malulah. Kalau di Pulau Pinang, pemimpinnya yang bukan Islam boleh dapat pujian, malulah Umno yang beragama Islam ini. Begitu juga dengan kerajaan negeri Pakatan Rakyat yang lain. Kerajaan perlu mengambil contoh dan belajar bagaimana proses belanjawan berhemah dilakukan di negeri-negeri Pakatan Rakyat.
Umpamanya di Kedah. Kita amalkan 'open tender' untuk menambahkan pulangan pendapatan kepada kerajaan. Balak di Kedah, kalau dahulu satu ekar dalam RM 1000 lebih. Tapi sekarang sudah beri hasil pulangan sebanyak RM19 000 untuk satu ekar. Berapa banyak ganda yang dapat kita dapatkan hasil dari rundingan terbuka yang dijalankan.

Tidakkah ini patut disedari oleh BN?

Bukan sahaja kerajaan harus melihat pencapaian Pakatan Rakyat, tapi rakyat sendiri juga harus melihat secara serius bahawa negara kita perlukan satu corak, gaya pengurusan ekonomi yang dibuat Pakatan Rakyat yang bertitik-tolak dari sikap amanah. Kalau rakyat mahu suasana seperti itu, mahu tidak mahu mereka kena pilih Pakatan Rakyat dalam pilihan raya umum akan datang untuk mentadbir negara ini.

Adakah ini boleh dijadikan bukti bahawa Pakatan Rakyat memang mampu dan diberi peluang untuk mentadbir negara?

Pakatan Rakyat memang mampu. Cuma sebelum ini tidak pernah diuji, diberi peluang untuk membuktikan kebolehan. Selama ini orang sangka Umno sahaja boleh perintah. Tetapi apabila diberi peluang di beberapa negeri, termasuk di Kelantan yang masuk 19 tahun, Alhamdulillah ia dapat dibuktikan pengurusan yang lebih baik dan berhemah.

Ulasan

Catatan Popular