Sapa pernah tarbiah blogger PAS?

Artikel asal Dari SINI

Komen Ust Yob adalah dirujuk.

Mula-mula sekalu aku minat sangat dengan statement dia:
Akhir- akhir ini blogger Pas semakin bercambah bak cendawan tumbuh selepas hujan. Ada yang sudah mencapai hit jutaan. Tapi janganlah lupa apa objektif sebenar Pas meramaikan bloggersnya. Antara lain sebagai media baru/ alternatif untuk menangkis tohmahan media kongkongan BN.
Aku tak pasti sejak bila jadi objektif PAS nak meramaikan bloggers. Mungkin kut ada sesetengah kawasan yang ada objektif macam ni, bab buat program ka dak untuk capai objektif ni tu no 2, tapi secara umum aku langsung tak setuju 'meramaikan bloggers PAS' pernah masuk dalam objektif PAS. Mungkin la ada sorang dua pimpinan yang pernah sebut tapi nak letak sebagai objektif aku rasa jauh panggang dari api.

Semenjak dua menjak ni ja ( kecuali beberapa kes terpencil.), PAS nampak sikit terbuka dengan blogger, ada la sikit pengiktirafan untuk blogger. Tu pun aku rasa pasai kerap sangat ada PRK. Mau tak mau PAS kena jugak 'layan' bloggers ni.

Yang jelas nampak, cukup ramai pimpinan yang masih lagi tengok blogger sebelah mata, ada yang tengok dengan penuh prasangka, malah ada yang lagi teruk terus label bloggers semua tak boleh pakai, tak lebih tak kurang macam depa tengok wartawan utusan dan berita harian. Semua tak boleh harap, semua ejen Umno.

Kalau nak hentam pimpinan Pas atau Pakatan Rakyat lebih baik tak payah jadi blogger Pas atau Pakatan Rakyat. Hantar saja artikel ke Utusan Malaysia, Berita Harian atau panggil TV3 buat liputan.
Aku kurang paham macamana yang dikatakan 'blogger PAS'. Adakah semua blogger yang dalam masa yang sama ahli PAS boleh dilebel 'Blogger PAS'. Pada aku label tu terlalu umum. Takkan nak samakan blogger Cenangau dengan blogger YB Khalid Samad atau blogger Nasrudin Tantawi. Pada aku langsung tak sesuai.



Mana adil kita nak samakan orang yang dari kecik ditarbiah dengan usrah, tamrin, mukhayyam dan macam-macam lagi jenis program yang aku pun kadang-kadang tak paham dengan orang yang pakaian harian dia dengan seluar jin yang terkoyak kat lutut yang sejak mula kenai usrah ja dia malu nak pakai. Memang tak sama la.
Islam tidak melarang kita untuk mengkritik atau membuat komentar, tapi ada adab dan disiplinnya. Pimpinan Pas juga bukannya ma'sum hinggakan tak boleh dikritik. Tapi, kita perlu sedar platform kritikan kita.
Bab adab dalam mengkritik ni aku sangat setuju. Bukan takat masa mengkritik,semua benda yang kita nak buat memang ada adab dia. Nak masuk jamban pun ada adab. Tapi adab ni bergantung kepada keadaan. Tara mana kita mampu nak beradap kalau nak belasah orang yang memang kita yakin teruk dan tak boleh pakai.

Lagi satu harus kita ingat, orang mengkritik berdasarkan apa yang dia tau, apa yang dia dengar dan apa yang dia baca. Dia buat analisa dan kemudian dia berijtihad. Lepas tu baru dia mengkritik. Kalau dia dah sampai tahap merah telinga punya marah takkan kita nak harap macam dia berbahasa dalam kelambu masa malam pertama kut.

Yang paling penting aku nak ingatkat, tarutama para ulama' dan para ustaz yang jaga bab tarbiah. Kalau rasa 'blogger PAS' ni takdak adap masa mengkritik, ia mencerminkan kegagalan hangpa punya tarbiah. Tapi pada aku stilah gagal pun tak tepat pasai kita cuma boleh gagal kalau kita buat. kalau kita tak pernah buat macamana nak kata kita gagal.

Kalau ada 'segelintir bloggers Pas tanpa disedari sudah menjadi penyambung lidah media BN dengan mengiakan isu yang di ketengahkan' takkan para ustaz dan ulama' yang duduk dalam lajnah tarbiah tengok saja. Punya la ramai ahli dalam dewan ulama' takkan takdak yang teringin nak buat sesuatu.

Kalau blogger berkenaan memang jenih tak makan saman, apa nak susah, rujuk la blogger tu kat jawatankuasa tatatertip, pecat la dari PAS dan dia bukan lagi 'Blogger PAS'.

Ulasan

Catatan Popular