Hadiah Raya terhebat UBN


Menjelang berakhirnya Ramadhan dan datangnya Syawal ini pasti menjadi satu detik paling bersejarah bagi rakyat Malaysia terutama kakitangan kerajaan. Harapan yang diletakkan terhadap kepimpinan DS Najib agar dapat membantu meringankan beban ternyata dibalas dengan menambah beban dan sakit di dada. Sakit hati bila harga minyak yang telah diumumkan pada May lalu dengan selamba dan rasa tidak bersalah dinaikkan belum hilang bantuan khas pula datang menyucuk ke dada. Inikah balasan yang terbaik dan pembuktian oleh UBN bahawa ekonomi negara dalam landasan pemulihan? Jika ini dikira indikatornya, maka UBN meletakkan Malaysia lebih rendah dari negara Somalia atau negara dunia ketiga yang mundur.


Negara Pengeluar Minyak


Sebagai sebuah negara yang mempunyai sebuah syarikat minyak yang hebat dan termasuk dalam senarai Fortune 500, saya masih tertanya-tanya apakah nikmat atas segala anugerah ini? Dalam laporan kewangan Petronas melaporkan bayaran Royalti, dividen dan cukai petrol kepada kerajaan Malaysia dibayar begitu banyak berjumlah puluhan billion setahun namun rakyat tetap dikenakan bayaran yang tinggi untuk mengisi minyak!!!!
Kedudukan Petronas sebagai syarikat keenam dalam ranking syarikat-syarikat minyak dunia hanya boleh dibanggakan diatas kertas sahaja sedangkan rakyat marhain masih hidup dalam kesempitan dan kesusahan sehingga masih ramai yang merempat.
Sebagai rakyat pernah kah kita terfikir bahawa negara-negara yang mempunyai simpanan minyak menjaga rakyatnya dengan menurunkan harga minyak negara kerana merasakan bahawa rakyat adalah satu amanah yang perlu dijaga sebaiknya.
KENAIKAN MINYAK 5 SEN DAN 25 SEN
UBn jelas bertindak bijak kali ini dengan menaikkan harga minyak yang baru diperkenalkan RON95 5sen dan mengurangka pump untuk RON 97, sehingga rakyat tidak banyak melenting kerana masih boleh mengisi minyak dengan kadar RM1.80 sedangkan kualiti minyak tersebut lebih rendah dari minyak RON 97 yang dinaikkan kepada RM 2.05(janji asal RM2.00).
Kenaikan harga minyak ini diulaskan oleh Menteri KDN HEP bahawa akibat harga minyak dunia naik kepada USD 80 per barrel persoalannya ialah dia tinggal di dunia mana? kerana harga minyak dunia hanya berlegar disekitar USD 68 -71 perbarrel... Adakah dia berbohong di bulan Ramadhan yang mulia ini @ dia tersalah tengok harga minyak pada tarikh yang salah???
Pelik kan tindakan Pak Menteri? Lagi pelik apabila PM sendiri berkata bahawa dia akan menyediakan kertas kerja bagi menjawab kepada rakyat kenapa harga minyak ini perlu dinaikkan?? Kenapa pelik?? Sebabnya, inilah satu-satu kerajaan yang buat dulu baru fikir kemudian... Sepatutnya kertas kerja dibentang dahulu baru harga minyak dinaikkan tetapi sekarang ini, naik dulu bentang kemudian. Gambar mudahnya, kita dipimpin oleh sebuah kerajaan yang tiada kerangka kerja yang efektif dan tiada matlamat dan halatuju yang jelas, kerana semuanya boleh diputuskan dahulu kemudian baru bincang, baru buat kajian, baru bentang pada kabinet. Sebab itulah kita kehilangan Pulau Batu Putih!! sebab pemimpin kita sangat lemah mentadbir...
Bantuan Khas Rm500 bagi dua kali
Apalah malangnya nasib kakitangan kerajaan Malaysia, sering dijadikan kambing hitam oleh kerajaan atas kegagalan mereka dan kini hak untuk mendapat bonus dinafikan dengan penuh selamba oleh Najib Mongol...
Hanya kakitangan sokongan yang terima, bak kata kawan sayamereka diberi sebab mereka sentiasa menyokong kerajaan sebab nama mereka kakitang sokongan!!! Bukan menghina mereka tetapi rasa sedih sebab rakyat terus diperbodohkan oleh UBN dengan sewenangnya.
Hasil satu kajian menunjukkan bahawa Professional di Malaysia merupaka professional paling malang kerana jika dibandingkan gaji mereka Di Asia, Malaysia merupakan ketiga apling rendah Professional dibayar gaji, malah India juga diatas Malaysia.. Inilah satu gambaran jelas bahawa UBN sememangnya memandang rendah pada rakyat Malaysia semuanya.
Akhir kata sekali lagi mari kita ucapkan terima kasih kepada UBn yang langsung xmahu dengar rintihan rakyat.

Ulasan

Catatan Popular