KABINET CACA MARBA

http://mutaligat.blogspot.com/

Saya bersetuju dengan pandangan Naib Presiden PAS, Mahfuz Omar yang disiarkan oleh Harakahdaily berkenaan isu perlantikan Idris Jala sebagai Menteri Di Jabatan Perdana Menteri.
Dato' Mahfuz Omar yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena berpendapat bukan satu keperluan untuk melantik seorang pembantu bertaraf menteri kepada seorang menteri yang lain. Ini kerana tindakan seorang menteri melapor kepada bosnya yang juga menteri adalah sesuatu yang agak pelik.

"Saya tak faham kenapa Najib lantik menteri untuk 'report' kepada menteri. Kalau lantik sebagai CEO saya tak hairan la. Seorang menteri saya rasa dah cukup. saya tak faham dan tak nampak apa keperluan Koh Tsu Koon lagi disitu," ujarnya.
Bagi saya tindakan Najib melantik Idris menjaga KPI sedangkan Koh Tsu Kon sudah ada menyebabkan ianya sesuatu membazir dan 'overlap'. Apa perlunya 2 orang menteri menjaga KPI. Sedangkan menteri sendiri sudahpun mempunyai pegawai dan kakitangan yang cukup untuk membuat follow up dan sebagainya.
Persoalannya jika Koh Tsu Kon gagal beliau sepatutnya digantikan oleh Idris Jala bukannya membiarkan 2 menteri buat satu kerja.
Apa motif sebenar perlantikan Idris perlu diumumkan kepada rakyat. Adakah kerana Kon Tsu Kon gagal atau Koh Tsu Kon tiada masa dan sebagainya. Najib mesti menjawabnya rakyat ingin tahu.

Ulasan

Catatan Popular