Tragedi Memali tidak boleh dimaafkan begitu saja

oleh : Amin Iskandar

Tragedi pembunuhan ngeri yang dilakukan oleh kerajaan Barisan Nasional yang pada ketika itu dipimpin oleh Dr. Mahathir Mohammad di Kampung Memali, tidak boleh dimaafkan begitu sahaja sehinggalah satu Suruhanjaya DiRaja ditubuhkan oleh menyiasat kembali peristiwa ngeri pada 19 November 1985.

Insiden tersebut mengorbankan 14 penduduk kampung tersebut dan berpuluh-puluh yang lain tercedera serta penahanan beratus-ratus orang. Kesemua yang ditahan telah dibebaskan kecuali 36 orang.

Mereka ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA). Dalam pertempuran antara orang kampung dengan pihak polis, Ustaz Ibrahim Mahmud atau lebih dikenali dengan Ibrahim Libya telah terbunuh. Polis memanggil operasi ini sebagai ‘Operasi Angkara/Operasi Hapus’.

Peristiwa pembunuhan kejam kerajaan Barisan Nasional terhadap penduduk Kampung Memali itu walaupun telah lama berlalu masih belum diselesaikan kerana “pembunuh-pembunuh” tersebut masih lagi bebas sehingga hari ini dan keadilan masih belum dikembalikan kepada keluarga para Syuhada!

Isu ini telah melangkaui PAS dan telah menjadi satu isu Hak Asasi Manusia yang harus diselesaikan dengan segera! Kerajaan Malaysia dibawah pimpinan Barisan Nasional harus memohon maaf dan membicarakan kesemua pelakunya termasuklah bekas PM, Dr. Mahathir dan bekas TPM, Musa Hitam.

Sehingga perkara ini belum diselesaikan, jangan bicara soal PERPADUAN!

Ulasan

  1. Saya rasa sangat kecewa dan sedih setelah membaca semula kisah tragedi memali.Ketika kejadian berlaku saya masih bersekolah didalam darjah 3 dan saya bukanlah berkelahiran Kedah tetapi kesannya masih terasa hingga sekarang.Jauh dilubuk hati saya terasa kekesalan dan kesedihan yang amat sangat bila terkenangkan tragedi memali. Sehingga kini satu kenyataan yang pasti bagi saya: sebuah kerajaan yang memerintah yang mengaku bertunjangkan demokrasi dan keadilan serta memperjuangkan hak orang melayu sebagai kaum utama yang berhak dan islam sebagai agama yang dianuti dan disanjung di setiap hati sanubari muslimin yang benar takkan melakukan perbuatan yang terlaknat itu. Demi Allah yang maha berkuasa saya berdoa semoga setiap mereka yang terlibat didalam misi hitam itu dilaknat Allah dan diseksa jasad dan roh mereka di dunia dan di akhirat kelak.Al-fatihah saya sedekahkan kepada semua abang saudara seagama kita yang terkorban pada hari yang sangat menyedihkan itu. Balasan Allah tetap akan tiba kerana sesungguhnya dialah yang Maha Adil lagi Maha Berkuasa Atas Segala Sesuatu . Aminn..

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan Popular