Zambry atau Nizar?

Oleh NORLIZAH ABAS dan
SITI MAISARAH SHEIKH ABDUL RAHIM


PUTRAJAYA 21 Mei - Keputusan sama ada Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir atau Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin diisytiharkan kekal sebagai Menteri Besar Perak yang sah akan ditentukan oleh Mahkamah Rayuan, esok.

Panel tiga hakim diketuai oleh Datuk Md. Raus Shariff memutuskan demikian setelah mendengar rayuan Zambry terhadap perisytiharan Mahkamah Tinggi yang mengekalkan status quo Mohammad Nizar selaku Menteri Besar yang sah.

Beliau bersidang bersama Hakim Datuk Zainun Ali dan Hakim Datuk Ahmad Maarop.

Zambry merayu terhadap perintah Hakim Mahkamah Tinggi (Bahagian Rayuan dan Kuasa-Kuasa Khas), Datuk Abdul Aziz Abdul Rahim pada 11 Mei lalu yang mengesahkan Mohammad Nizar, 52, sebagai Menteri Besar Perak yang sah selepas membenarkan permohonan semakan kehakiman pemimpin itu.

Alasan-alasan penghakimannya antara lain menyatakan, Mohammad Nizar masih Menteri Besar yang sah kerana tiada undi tidak percaya dibuat terhadapnya.

Selain itu, Perkara 16(6) Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak (UTKNP) 1957 tidak menyatakan bahawa seseorang Menteri Besar boleh dipecat atau jawatan itu boleh dikosongkan dalam keadaan beliau tidak meletak jawatan.

Klik sini utk bacaan selanjutnya.

Ulasan

Catatan Popular