Pemimpin Zalim Yang mengaku Adil siri 2

“Belunkah sampai kepada kamu berita orang seblum kamu( kaum Nuh, ‘ad, Tsamud dan orang-orang sesudah mereka. Tidak ada yang mengetahui mereka selain Allah. Telah datang rasul-rasul kepada mereka (membawa) bukti-bukti yang nyata lalu mereka menutupkan tangan ke mulut(kerana kebencian).......” (8, surah Ibrahim)

Dalam tulisan yang lalu, saya membangkitkan tentang kezaliman yang dibuat oleh UBN dengan menggunakan ISA sebagai dinding terakhir. Ramai yang tidak sedar bahawa penggunaan sesuatu akta yang keras terhadap penentang bukanlah di mulakan oleh UBN tetapi diwarisi dari pemimpin-pemimpin zalim sebelum ini seperti Namrud, Fir’aun dan Abu jahal. Tindakan ini dibuat setelah gagal dan tidak mampu menjawap fakta dan hujah dari pejuang-pejuang agama.

Kisah Namrud dan Nabi Ibrahim

Ketika Namrud memanggil Nabi Ibrahim dan bertanya siapakah tuhan kamu? Nabi Ibrahim menjawab, “Tuhan ku yang menghidup dan mematikan” Lalu Namrud mengatakan aku juga boleh membenarkan seseorang itu hidup dan boleh mengarahkan seseorang itu dibunuh.

Nabi Ibrahim berkata kepada Namrud, “Tuhanku menaikkan matahari dari timur dan menurunkannya ke barat, jika tuanku tuhan, bolehkah Tuanku menaikkan matahri dari barat dan menurunkan ke timur”. Namrud yang tidak mampu menjawab mengarahkan Nabi Ibrahim dibakar.

Inilah sikap yang sememangnya diwarisi oleh UBN dari Namrud dan pemimpin zalim yang lain. Setelah gagal menjawab segala isu yang cuba dimainkan maka jalan terbaik ialah menghukum lawan dengan menggunakan akta yang sangat zalim.

Jika diingat dari merdeka hingga kini, begitu banyak kezaliman dilakukan oleh UBN kepada pemimpin PAS, dari mengugut hingga ada yang mati terbunuh akibat tindakan UBN. Dr Burhanuddin Al-Helmy, Dr Zulkifli Mohamad, Pengkhianatan terhadap kerajaan Kelantan, Terengganu dan terbaru Perak.

Zalim tetap Zalim

Walaupun Najib sedaya upaya membina imej seolah-olah beliau seorang yang adil tetapi tindakan beliau yang masih mengekalkan ISA membenarkan hujah bahawa beliau hanya topeng Namrud alaf baru yang tidak mampu menjawab hujah tetapi menggunakan mahkamah sebagai pelindung terhadap kezaliman mereka terhadap rakyat Perak.

Ulasan

Catatan Popular