MOGOK LAPAR 72 JAM UNTUK PERAK

Oleh : Abu Nu’man

Pakatan Rakyat menganjurkan mogok lapar 72 jam bagi mendesak pembubaran DUN Perak dalam usahanya menentang pengambilalihan kuasa BN sejak Februari lalu.

Mogok lapar yang bermula jam 10 pagi Selasa ini di Wisma DAP negeri, di depan bangunan DUN, akan dirasmikan oleh menteri besar gabungan pembangkang Pakatan Rakyat, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin dan speaker mereka V Sivakumar dan akan berakhir
pada petang Khamis ini di pejabat Perak.

Sebenarnya mogok lapar ini telah dilakukan oleh masyarakat seluruh dunia sebagai tanda protes antaranya melibatkan 1600 orang tahanan Palestine di 4 penjara Israel telah memulakan mogok lapar sebagai tindakbalas atas layanan kejam yang mereka hadapi. Mereka di tahan di Nafha, Saba, Hadarim dan Shatta.

Menurut pemberita Al Jazeera , Shireen Ab Aqla, tuntutan utama tahanan-tahanan di penjara yang utama adalah pemberhentian pemeriksaan dengan cara berbogel dan sekatan yang di kenakan terhadap lawatan pihak keluarga. Tuntutan lain adalah rawatan perubatan dan hukuman kewangan yang di kenakan pada tahanan.



(Sumber Rujukan : http://palestinkini.info/?p=135)

Ulasan

Catatan Popular