Sorotan Akhbar

BismiLlahirrahmanirrahim

Jummat (6/3/09) - Membaca akhbar harian hari ni terutamanya Sinar, memberikan gambaran yang agak berbeza. Tahu jugak deme ni tulis berita baik-baik untuk PR rupanya.

- Hari-hari sebelum ni, kecoh pasal persidangan bawah pokok. Pertikaian samada ianya sah atau tidak. Akhirnya sebilangan besar mereka ni akhirnya menghukum kerajaan PR Perak sebagai memalukan negara di mata dunia tanpa tahu kebenaran disebalik segala peristiwa. Namun kita bangga apabila bijak pandai undang-undang sepakat mengesahkan persidangan itu sah.

- Muka depan Sinar, kerajaan Selangor berusaha bantu 144 projek bernilai sehingga RM9 Bilion. Yang mana pada tahun 2008 (iaitu sewaktu PR berusia tak sampai pun setahun) telah berjaya memulihkan sebanyak 8 projek dengan status 100% siap dengan jumlah unit sebanyak 2,710.

- Bagi tahun 2009, terdapat 4 projek terbengkalai akan dipulihkan iaitu Perumahan Desa Kerayong Indah di Kuala Selangor, Platinum Damansara dan cadangan Pembinaan pusat Perniagaan & Pangsapuri Perkhidmatan Daerah Petaling serta Perumahan di Gombak.

- Di dalam perkembangan lain, Kerajaan Selangor dan JAIS serius tangani ajaran Qardiani. Mereka ini telah difatwakan terkeluar daripada ajaran Islam sejak 1975 (iaitu masa pemerintahan kerajaan BN lagi) tapi hingga kini tiada tindakan sepatutnya diambil.

- Mungkin Qardiani ini tidak memberi keuntungan atau ancaman kepada BN sepertimana PAS. Sebab itu mereka buat tak tahu aje walaupun ajaran mereka ini memberi kekeliruan yang besar kepada masyarakat terutamanya Islam.

- Diberita lain, Mesyuarat Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara Perak (PAC) telah dihadiri oleh Menteri Besar, Datuk Seri Ir Mohammad Nizar Jamaluddin dengan memberi sepenuh komitmen tetapi malangnya tidak dihadiri tanpa alasan oleh Menteri Besar haram, Dr Zambry. Mungkin dia berasa kecil hati kerana tidak diiktiraf oleh sebilangan besar rakyat Perak sebagai MB yang baru (rileks la Yoeb, jangan merajuk pulak. Buat Pilihanraya lain, tentu orang Perak tau nak ajar mike tu)

- Berita lain lagi, Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) dan Gabungan Penentangan Penswastaan Air (CAWP) bersetuju dan menyokong penuh tindakan kerajaan Selangor untuk mengambil alih konsesi air dari kerajaan pusat.

- Mereka berpendapat, pengambilalihan ini dapat memastikan iar yang disediakan di Selangor, K.Lumpur dan Putrajaya akan mampu dibayar pengguna dengan harga yang lebih munasabah. Bukan tempat kaut keuntungan seperti dilakukan oleh kerajaan BN.

Al-kulihal, rupanya banyak kerja telah dilakukan oleh kerajaan Pakatan Rakyat ni, tapi disembunyikan oleh akhbar. Mereka lebih berperanan sebagai media yang mengampu BN serta berusaha membantu menaikkan kembali BN yang dah hampir reput lantas berusaha memburukkan PR.

Tahniah sinar kerana menjalankan amanah anda sebagai penyampai berita yang baik untuk rakyat. Pasti mudah untuk anda menjawab soalan Allah diakhirat nanti.

Allahu alam.

Ulasan

Catatan Popular