Ustaz Roslan Shaharum Dalam Kenangan

Allahyarham mula melibat diri dalam politik sepenuh masa sejak tahun 1999 apabila dipilih oleh PAS untuk bertanding dalam Pilihanraya Umum 1999 di Parlimen Bukit Gantang. Nasibnya kurang baik, Allahyarham gagal memenangi kerusi tersebut. Kemudian bertanding pula di DUN Rapat Setia pada pilihanraya 2004, sekali lagi gagal. Pada pilihanraya umum 2008 yang lalu, Allahyarham kembali bertanding di Parlimen Bukit Gantang dan berjaya menewaskan Calon BN, Abdul Azim bin Mohd Zabidi (Bendahari UMNO) dan calon Bebas dengan majoriti 1566.

Sebelum menceburkan diri dalam politik sepenuh masa, beliau pernah berkhidmat sebagai pegawai kerajaan, jawatan yang terakhir ialah Pengarah Sumber Tenaga Manusia & Pentadbiran PKNP. Allahyarham berkelulusan Sarjana (Master) Sains Pembangunan Sumber Manusia UPM, dan juga Diploma Islamic Study UIA. Allahyarham meninggalkan seorang balu (Puan Safiah bt. Harun) dan meninggalkan 11 orang anak.



Selain berkhidmat sebagai Ahli Parlimen Bukit Gantang, Allahyarham dilantik oleh Kerajaan Pakatan Rakyat sebagai Pengerusi Yayasan Perak. Sepanjang perkhidmatannya sebagai Ahli Parlimen Bukit Gantang, Allahyarham begitu aktif berkhidmat dan berbakti kepada seluruh rakyat tanpa mengira fahaman agama dan politik. Sikapnya yang mudah mesra dengan orang ramai begitu disenangi oleh para pengundi, sementelah pula, Allahyarham juga seorang pengamal perubatan Islam As Syifa'. Dalam siri-siri lawatan beliau ke setiap kampung, beliau bukan sahaja menyampaikan sumbangan, memberi tazkirah, ceramah atau merasmikan majlis malahan turut memberi rawatan perubatan As Syifa' secara percuma.

Sebagai Pengerusi Yayasan Perak, Allahyarham telah berjaya menaikan imej Yayayan Perak dan Kerajaan Perak melalui program pemberian Dermasiswa Rakyat, Kelas Tusyen Gemilang, Tabung Pinjaman Perniagaan Kecil dan sebagainya.
Kini beliau telah mendahului kita untuk bertemu Allah Rabbul Jalil, semuga rohnya akan dicucuri rahmat, dan diharap ahli keluarganya bersabar dengan ujian ini.

* Juga disini untuk tatapan semua, liputan blog sekitar majlis pengkebumian Allahyarham. Al-Fatihah..

- sumber dari blog misbahulmunir , Ummi Anni & sya~reformis.

Ulasan

Catatan Popular