Pilihan Raya Kecil 2 DUN Perak

Oleh muhammadhanif

" Dua Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Perak dari Parti Keadilan Rakyat (PKR), yang didakwa hilang sejak lima hari lalu telah meletakkan jawatan mereka sebagai wakil rakyat berkuatkuasa hari ini. Ia dinyatakan oleh Speaker Dewan Undangan Negeri Perak, V. Sivakumar di Ipoh. Kedua-dua ADUN berkenaan ialah Jamaluddin Mat Radzi (Behrang) dan Mohd Osman Jailu (Changkat Jering).

Satu tamparan hebat buat BN yang menaruh harapan kedua-dua Adun tersebut lompat ke parti mereka. Buat kerajaan Pakatan Rakyat ianya merupakan satu ujian untuk menapis kotoran yang ada dalam kerajaan Perak.

Kalau kita imbau kembali sirah nabi Muhammad s.a.w. yang di Israk Mikrajkan oleh Allah s.w.t., apabila kita ceritakan kepada umat Baginda, ada yang murtad kerana tidak percaya akan cerita Baginda.

Ianya bukan satu kekalahan / musibah kepada Baginda, tetapi Allah s.w.t. hendak menapis / menguji orang mukmin adakah mereka beriman denganNya ataupun kufur kepadaNya hasil daripada peristiwa Israk Mikraj. Begitu juga dengan kerajaan Pakatan Rakyat di Perak, mungkin ianya satu ujian buat semua ADUN Perak yang mungkin dijanjikan dengan pelbagai faedah jika mereka melompat parti.

Mereka yang kecundang dipertengahan jalan merupakan meraka yang tidak ada pendirian langsung dengan kepimpinan pucuk pimpinan yang ada sekarang sama ada kerajaan Perak mahupun pucuk pimpinan parti. Jika sekalipun mereka menghadapi tuduhan rasuahmelibatkan kelulusan sebuah projek pembangunan bernilai RM180 juta di Seri Iskandar dan perbicaraan kes berkenaan akan didengar di Mahkamah Sesyen pada 10 Februari ini.

Tapi jika mereka benar maka mereka tidak perlu takut dengan apa yang berlaku. Seorang mukmin yang sejati tidak akan lari keadaan sebenar walaupun ianya pahit. Speaker Dewan Undangan Negeri Perak akan memaklumkan Suruhanjaya Pilihan Ray

Ulasan

  1. Buat apo nak simpan barah-barah dalam parti.. baik potong sebelum melarat.. Kalu dia nak luruh sendiri lagilah molek

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan Popular