Apa Beza UMNO dengan Semut..

" ASSALAMUALAIKUM, Boleh dan bersetujukah anda, sekiranya disamakan UMNO dengan semut? Untuk membuatkan anda terpaksa berfikir, renungilah fakta yang diberi walaupun fakta tentang semut tidak begitu tepat..

"Memang menjadi habitat semut, dimana ada gula disitulah dia akan berkumpul, hanya terdapat seekor yang amat berkuasa dalam sekumpulan semut, menurut arahan tanpa bantahan memang sifat semut, perjalanan semut untuk kemana-mana telah ditetapkan, pendek kata mereka hanya boleh bekerja untuk ketua ".


Setelah kita tahu serba sedikit tentang semut,kita berkenalan pula dengan jenis-jenis semut..

1. Semut Bontot Besag- ini ialah pemerintah bagi segala semut,jika melawan akibatnya makan bontot lah. Tugas kumpulan ini kini dipegang oleh pemimpin tertinggi UMNO yang akan mengarahkan semut-semut lain untuk "bekerja untuk mereka".

2. Semut Merah - Koloni semut yang paling berkuasa walaupun nampak lemah tapi zahirnya mereka lebih kuat dari lain-lain semut. Wanita UMNO dan Puterinya mewakili Koloni semut ini,sebab itulah kita dapat lihat sekarang kumpulan semut merah sudah berani baling kerusi,tendang guru selain memaki hamun sambil diperhatikan oleh semut kecik.

3. Semut putih-Dulu Koloni semut ini kurang ditemui dan hanya terdapat dibeberapa kawasan tertentu,tapi sekarang didapati makin bertambah dan bakal menjadi kelompok yang besar. Inilah Koloni semut yang akan memakan semua semut-semut UMNO.

4. Semut Hitam- Sebelum berlakunya perubahan kepimpinan,Koloni semut ini begitu setia dengan kumpulan asal mereka,tapi jumlahnya makin lama makin berkurangan dan didapati telah bersama-sama dengan semut putih.Faham sendirilah siapa mereka dari kumpulan semut hitam.

5. Semut bukan semut. Selain semut merah,Koloni semut ini juga amat marabahaya,gigitan dan pancutan airnya boleh melemahkan musuh. Kenapa dikatakan bukan semut? Mereka kumpulan Kerengge yang tetap tidak akan disebut sebagai semut,Kumpulan ini pastilah para pencacai dan pembodek UMNO yang menggunakan harta kebendaan seperti duit untuk mengajak semut-semut menyertai mereka.

6. Semut Api. Sebagai faktor keselamatan Koloni semut, Koloni ini diarahkan untuk menjaga hal ehwal keselamatan dan ketenteraman awam. Dalam UMNO semut kumpulan ini bukan hanya diwakili oleh Polis dan Tentera,meliputi juga Badan kehakiman,Media Massa dan kaki lutut dibawahnya.

7. Semut Tonggek - Walaupun Koloni semut tonggek kurang bahaya dari semut merah,tapi ketonggekan mereka boleh menyebabkan semut putih yang kureng bakal tersungkur. Kumpulan semut ini diwakili oleh BPR yang telah menggunakan seekor semut tonggek untuk memusnahkan lawan seperti yang berlaku pada semut Zul Hassan.

8. Raja Semut. Disebabkan terlalu lemah,raja semut terpaksa diletakkan kedudukannya ditangga ke 8 kerana sesuai dengan dirinya yang bakal disingkirkan. Peringatan bagi yang bercita-cita menjadi semut,kurangkan tidur,banyakkan kerja.

9. Ratu Semut. Jika diperhatikan dengan tekanan dan keadaan semasa kepada bakal raja semut,kedudukan ratu semut masih belum dapat dipastikan lagi disokong pula oleh habitat bakal ratu semut ini yang kuat melaram sambil memakai jam.

10. Semut kaki panjang. Koloni semut ini dipimpin oleh ayah dan anak untuk merampas kedudukan sebagai bakal ketua semut. Sokongan yang diterima banyak dipengaruhi oleh bapanya, ini menunjukkan kepada kita kelompok semut ini lebih pentingkan bapa dari mertua.

11. Semut Mata kecik.Dahulu koloni semut mata kecik tidaklah begitu menonjol,koloni ini lebih mengikut sahaja arahan sama seperti semut hitam,tetapi semenjak dua menjak ini,Koloni semut yang tidak boleh susah dan mahu kaya ini mula mintak bukan-bukan dari semut bontot besag.

Masih tidak yakin?..tidak mengapa,kita lihat pula carta organisasi Koloni semut berdasarkan pada fakta dari Harun Yahya- Menjelajah Dunia Semut.

Bayangkan sarang semut.

1. Bermula dari peringkat atas sarang hingga ke bawah sarang.

Sistem pertahanan udara disini, dijaga oleh semut parajurit yang akan mempertahankan sarang mereka dari diceroboh atau dimusnahkan oleh musuh. Inilah yang dilakukan oleh ahli UMNO untuk mempertahankan parti mereka walaupun nyawa terancam dan biarpun menjadi miskin.

Diperingkat ini juga terdapatnya Rumah Kaca tempat penyimpanan dan pengumpulan bahan makanan semut. Bagi UMNO pula disinilah terletaknya tabung kewangan yang akan mereka gunakan untuk meraih sokongan.

Pintu masuk dan pintu samping dikawal oleh tentera semut untuk mengelak dari dimasuki musuh. Untuk UMNO, dibahagian ini dikawal oleh media Prima serta badan perundangan .

Ruang penjaga ditempatkan semut-semut dari keturunan Polis yang akan bertindak jika perlu. Diperingkat ini juga diletakkan sekumpulan semut yang akan bertindak sekiranya terdapat ahli semut cuba melawan,bagi UMNO sudah tentulah tugas ini disandang oleh Lembaga Disiplin.

Perawatan Larva bagi UMNO pula ialah golongan-golongan muda di IPTA dan IPTS yang dididik dan digunakan untuk menjadi seperti mereka.

Didalam sarang semut juga terdapat sekumpulan semut perawat,jika UMNO kita andaikan Badan Penerangan yang akan merawat mana-mana ahli yang sakit .

Ruang Bangsawan diletakkan ditempat paling bawah untuk keselamatan sarang semut. Diperingkat inilah sebenarnya kedudukan pemimpin tertinggi UMNO berada, ini pastilah terbalik dan berbeza dengan struktur pemerintahan mereka dari atas kebawah

Ulasan

Catatan Popular