Sebelum 8 Mac, Umno hanya bincang 'Ketuanan Menantu'?

Wan Nordin Wan Yaacob
Wed | May 07, 08 | 2:48:36 pm MYT

Menarik, dalam perbahasan Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasharudin Mat Isa (PAS-Bachok) yang beberapa kali dicelah oleh menantu Perdana Menteri, Khairy Jamaluddin (BN-Rembau) berhubung pendirian PAS terhadap isu 'Kontrak Sosial' yang kononnya dipertikai oleh DAP.

Malangnya Khairy sendiri terperangkap dengan permainan soalannya itu apabila Azmin Ali (KeADILan-Gombak) yang mencelah sewaktu perbahasan Titah Ucapan Yang di-Pertuan Agong yang disampaikan oleh Ustaz Nasharudin dan Azmin menyatakan secara sinis berhubung pertikaian Umno terhadap isu ketuanan Melayu.

Azmin bingkas bangun sebaik sahaja Khairy bertanyakan soalan kepada Nasharudin mengenai pendirian PAS terhadap isu 'Kontrak Sosial' yang didakwanya dipertikai oleh DAP.

Azmin secara sinis bertanya "Apakah sebabnya semenjak kebelakangan ini pemimpin elit Umno sering kali laungkan ketuanan Melayu.

"Hari ini kita dengar suara kepimpinan tinggi Umno yang menyinggung satu pakatan yang kuat iaitu Pakatan Rakyat, seolah-olah kita (Pakatan Rakyat) mengorbankan kepentingan Islam dan Melayu.

"Saya nak tanya mengapa agaknya hanya hari ini kita dengar suara-suara ketuanan Melayu sedangkan sebelum 8 Mac (sebelum pilihan raya umum) yang dibincangkan ialah 'Ketuanan Menantu'," kata Azmin sambil disambut dengan sorakan dari kalangan ahli Parlimen Pakatan Rakyat.

Ulasan

Catatan Popular