Islam vs hadhari - Siapakah yang Angkuh dan Sombong

SHAH ALAM, 27 Mei (Hrkh) - Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor yang pertama selepas Pilihan Raya Umum 8 Mac menyaksikan kerajaan Pakatan Rakyat mengumumkan langkah mengharamkan sebarang program yang ada kaitan dengan konsep Islam Hadhari yang diperkenalkan oleh Perdana Menteri Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi di negeri itu.

"Kita haramkan Islam Hadhari di Selangor ini kerana Islam yang kita amalkan dulu dan hari ini tidak berubah dan sudah cukup" kata Datuk Dr. Hassan Ali.


SHAH ALAM 27 Mei - Ketua Pembangkang Selangor, Datuk Seri Dr. Mohamad Khir Toyo hari ini menyifatkan kenyataan Exco Hal Ehwal Islam, Adat-adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam negeri Selangor itu sebagai angkuh dan sombong.

Bekas Menteri Besar Selangor itu menegaskan, Islam Hadhari bukan satu ajaran Islam baru, tetapi ia sebagai salah satu pendekatan untuk memurnikan agama itu dan telah diakui serta diterima pakai oleh negara-negara Islam lain.


Persoalannya - Mengapakah payah benar manusia ni untuk tunduk patuh kepada Allah ta'ala. Setelah segala nikmat yang Allah SWT kurniakan secara percuma. Udara untuk kita bernafas, kesihatan badan untuk berbuat segala macam perkara, kesenangan dan kemewahan hidup, air dan seisi alam yang terbentang luas tanpa sedikitpun berkira serta mengenakan sebarang harga hanya sekadar menuntut kita menyembah serta beriman kepadaNya sahaja.

Jika benar islam hadhari bukan Islam yang baru, kenapa penyebutannya di dalam khutbah serta perlaksanaannya menjadi lebih wajib sehingga meninggalkan perkataan Islam itu sendiri yang datangnya dari Allah SWT.

Benarkah Hadhari itu suatu pendekatan untuk memurnikan agama jika di dalamnya terdapat segala pesta hiburan melampau di mana sahaja hatta di televisyen rumah tanpa dapat dibendung, maksiat berleluasa, pusat pelacuran, pusat judi serta masyarakat yang tiada nilaian murni. Penyelewengan amanah dan penyalahgunaan kuasa serta rasuah menjadi amalan tiada bendungan.

Mengapa perlunya hadhari walhal Al-Quran tidak diaplikasikan sepenuhnya oleh kita. Adakah kita hanya mengambil sebahagian dari isi kandungan kitab dan meninggalkan sebahagian yang lain. Layakkah kita sebagai makhluk yang dijadikan oleh Allah serta diberikan sedikit kepandaian ingin menentangNya pula. Adakah kita ini tidak angkuh dan sombong kepada Allah ta'ala? Siapakah yang lebih angkuh dan sombong? Orang yang ingin melaksanakan islam sepenuhnya atau orang yang mencari suatu alternatif lain selain Islam untuk dijadikan panduan hidup. Muhasabah dirilah wahai insan.

Firman Allah SWT:

"Tidakkah engkau melihat kepada orang-orang yang telah dikurniakan habuan dan kitab suci, mereka diseru kepada kitab Allah supaya Ia mengadili di antara mereka kemudian sebahagian mereka berpaling darinya dan mereka menghindari (seruan itu)".
(Ali Imran ayat:23)


"Dan mereka telah diperdayakan di dalam agama mereka oleh kedustaan yang diada-adakan mereka". (Ali Imran ayat:24)

Marilah kita kembali kepada Allah SWT dan bertaqwalah kita kepadaNya sebelum nyawa kita dicabut sedangkan kita masih di dalam keadaan mendurhakaiNya. Adakah kita mampu menahan siksa api nerakaNya yang amat pedih yang jika habanya sahaja yang sampai kepada kita maka hancur leburlah seluruh jasad.

Berdoalah semoga kita terus diberikan nikmat iman sehingga akhir hayat kita dan ketika mati nanti diberikan tempat diantara taman-taman syurganya dan bukan dari lubang-lubang nerakanya. Na'uzubillah

Ulasan

Catat Ulasan

Catatan Popular