Beza di antara dua orang anak maidin

Oleh ning

"
Senario politik tanah air diwarnai olih dua orang anak maidin yang mempunyai karektor berbeza. Seorang berjawatan menteri dengan tahap pemikiran yang rendah dan seorang lagi merupakan peguam yang mempunyai tahap pemikiran dua dalam satu. Siapakah mereka? Dan kenapa ada beza antara keduanya? Seorang telah mencemarkan keturunan maidin dengan lagak dan tindak tanduk yang menjelekkan sedangkan seorang lagi mengangkat kedudukan keturunan maidin kepada tahap kedudukan maruah yang tinggi.


Anak maidin yang jadi menteri itu bernama Zainuddin Maidin atau lebih dikenali dengan nama penanya ZAM. ZAM merupakan seorang penulis yang kemudiannya menceburi politik menerusi UMNO dan dari aktiviti bodek membodeknya akhirnya dia sampai ketahap menteri. Mulanya dilantik olih TDM dizamannya dan dizaman PAKLAH dia maju setapak lagi dengan memegang porfolio yang agak penting kepada survival kerajaan iaitu Kementerian Penerangan. Ppada satu ketika dulu dia pernah ke Kelantan dan menghentam TV Naratiwat kerana menyiarkan secara langsung kuliah bulanan Tok Guru Nik Aziz yang kemudianya menyebabkan pihak Thailand membantah kerana mencampuri hal ehwal negara mereka.

Itulah ZAM anak maidin yang kita kenali. padanya semua tindakan dan usaha pihak PAS tidak betul dan tidak perlu diberi tempat hatta di negara jiran sekalipun, usahkan di negara ini.

Hari ini dia melatah lagi. Dengan nada yang agak sama dia menyatakan Kelantan tidak maju seperti Terengganu, seperti Berlin Barat dan Berlin Timur kedudukan bersebelahan tetapi tahap pembangunan yang berbeza. Dia menyatakan Islam di Kelantan gagal berfungsi dengan baik seperti Tterengganu yang mempunyai masjid kristal dan program tahfiz moden.

Itulah definasi pembangunan bagi ZAM. Haprak dan merepak. Semua orang tahu apa yang ada di Kelantan dan Terengganu dan apa yang tiada dikedua negeri tersebut. hakikat Terengganu negeri kedua termiskin pada ketika hasil utamanya minyak mendapat harga pasaran dunia yang tinggi seolah tidak disedari olih ZAM pada ketika dia membuat perbandingan itu.

Begitu juga skim kifalah yang diperkenalkan olih TG nik aziz di Kelantan yang umum tahu dinikmati olih semua rakyat Kelantan termasuk orang umno dia buat buat tak nampak. Sebaliknya dia beritahu rakyat Kelantan mundur dan Terengganu maju. Bagaimana anak maidin yang seorang ini cukup memalukan keturunan maidin sehingga ada yang menggunakan bahasa yang kurang enak didengar dan seolah keturunan maidin itu terdiri dari mereka yang tak bermaruah.

Tetapi muncul HANIPA MAIDIN menjadi penyelamatkan keturunan maidin. HANIPA bukan sahaja seorang peguam yang telah memberi komitmen kepada perjuangan menegak kebenaran tetapi juga merupakan seorang peguam yang berkualiti tinggi. Diawal ana ada menyebut bahawa HANIPA mempunyai tahap pemikiran dua dalam satu. Kenapa begitu?

HANIPA sebagai peguam yang bertauliah dan berkualiti menguasai undang undang sivil British dan juga mempunyai kefahaman yang tinggi mengenai undang undang islam. Beliau menguasai kedua dua undang undang ini olih itu bila dia bercakap dia akan sentiasa merujuk kepada kedua dua undang undang ini.berbandingan yang dibuatnya sering kali ditambah dengn nas alquran dan hadis dan cukup membanggakan sekali dia bolih membaca ayat quran dengan begitu lancar.

Itulah kualiti dua dalam satu yang dimiliki olih HANIPA MAIDIN.tahap kualiti yang jauh berbeza dengan ZAM seperti langit dengan bumi. Terkadang ana terasa malu bila ada orang memaki ZAM dengan merujuk kepada "ANAK MAIDIN" kerana disana terdapat juga anak maidin yang jauh lebih hebat dan berjaya dari sudut penguasaan ilmunya dan perjuangan menegakkan kebenaran dan keadilan.

Oleh itu ana ingin mengajak semua di sini sekiranya nak marahkan kepada anak maidin yang seorang in( ZAM) fikirkanlah apa yang dirasai olih sahabat kita HANIPA MAIDIN. Tetapi ZAM itu perlu menerima pengajarannya, mungkin HANIPA yang dapat melakukannya.

- dengan sedikit suntingan oleh GB

Ulasan

Catatan Popular