Benazir ditembak di Pakistan, Suwandi & Azman ditembak di Malaysia

oleh HermanSamsudeen

Tiga insan yang jauh berbeza dari segi perjuangan dan taraf kedudukannya tetapi menerima nasib yang hampir sama.

Benazir merupakan pemimpin besar Pakistan dan wanita pertama negara itu yang diangkat menjadi Perdana Menteri. Beliau ditembak mati dan kemudiannya dibom selepas berucap dihadapan ribuan penyokongnya yang anti Kerajaan.

Suwandi dan Azman pula adalah dua orang rakyat biasa di Malaysia. Kesalahan mereka adalah kerana mereka menjadi ahli Parti Islam Semalaysia (PAS) yang ingin mendengar ceramah pimpinan di Batu Burok. Kedua-duannya ditembak oleh Wan Aziz Wan Omar (RF143706), seorang anggota Polis yang kononnya cuba mempertahankan diri dari orang awam yang tidak bersenjata.

Alhamdulillah, belum masanya Suwandi dan Azman menjadi ahli syuhada namun disitu ada kebersamaannya dengan nasib Benazir yang menjadi mangsa kepada Kerajaan zalim. Mereka dizalimi oleh orang-orang yang benci pada perjuangan mereka.

Jika Benazir telah meninggal dunia akibat serangan itu, Suwandi dan Azman pula menderita terpenjara akibat diserang anggota Polis yang bacul itu. Peguam Negara pula sanggup ‘mencemar duli’ bagi menguruskan kes mereka dan menjadi punca kepada terkurungnya Suwandi dan Azman di penjara Kuala Terengganu.

Mereka menjadi mangsa, belum lagi dibuktikan bersalah tetapi dilayan seperti pesalah.

Nasib mereka memang malang. Kerana mereka itu anak Melayu bukannya India dan Kerana mereka juga ahli PAS maka segala rayuan agar Kes yang dibicarakan dibawah seksyen 149 Kanun Keseksaan itu ditarik balik tidak dilayan.

31 ahli Hindraf merayu melalui Presiden MIC, Samy The Toll telah bebas dari tuduhan cubaan membunuh kerana Peguam Negara pening kepala nak dengar outa Samy. Alasannya beliau tak tau siapa yang cuba bunuh polis itu.

Dalam kes Suwandi dan Azman pula, Peguam Negara boleh tahu pula macam mana mereka nak bunuh Polis itu, padahal ramai lagi yang ditahan dan yang terlibat.

Begitulah Undang-undang Komanwel ala Malaysia. Perdana Menteri kita sudah hampir digelar Pervez Badawi. Kalau dia masih ikut rentak Presiden Pakistan, rasa-rasanya Suwandi dan Azman nie akan mati kena bom tak lama lagi. Begitu juga dengan pimpinan PAS seperti Mat Sabu dan lain-lain.

Harap-harap perkara itu tidak terjadi. Kalau nak jadi pemimpin negara Demokrasi, amalkanlah demokrasi tulen, jangan amalkan ‘DumbKasi’ (Bodoh dan tidak jantan).

Ulasan

Catatan Popular