Pendang banjir kali kedua

Oleh: Kedah La Nie

--------------------------------------------------------------------------------
Pendang, 2 Oktober: Sejak petang semalam, Kedah dilanda angin ribut beserta hujan lebat yang membawa taburan hujan yang mencurah-curah sehingga beberapa kawasan rendah sekali lagi dilanda banjir. Antara kawasan yang awal mengalami banjir kali kedua ini adalah kawasan Pendang. Kawasan sekitar sungai Pendang telah melepasi paras bahaya dan ada diantara penghuni telah dipindahkan ke dewan sukan Banggul Besi.
Semasa saya membuat pemantauan pagi tadi terdapat 5 keluarga yang telah pun ditempatkan di pusat pemindahan tersebut, yang terdiri daripada 20 mangsa banjir ,mereka dari Kpg Batu Hampir, Sukamari, dan Banggul Besi serta satu keluarga di dewan org ramai Batu 16.


Hujan sekarang masih lagi turun dengan lebatnya dan ada diantara kawasan yang masih dinaiki air dan dijangka kemungkinan ramai lagi mangsa yang akan dipindahkan jika sekiranya hujan tidak berhenti .

Bantuan amat diperlukan untuk kali kedua ini kerana mereka yang tidak berpindah juga masih ramai yang terperangkap kerana putus hubungan dan mereka inilah yang biasanya diziarahi untuk diberi bantuan. Sebarang sumbangan boleh disalurkan kepada PAS Kedah, 020011010006747 BIMB atau Dr Mohd Hayati Othman BIMB 02011010015089 sms 0133363604.

Ulasan

Catatan Popular