APABILA MUFTI BERKATA “BIARKAN DIA MURTAD !!”
Sering juga aku melayari lamanweb tranungkite.net, terutama di ruangan forum yang disana aku dapat mendalami perbagai pemikiran dan persepsi manusia dalam sesuatu isu.
Di suatu malam yang hening, semua ahli keluarga sudah melenakan diri mereka di “perlabuhan mimpi”, aku terbuka satu forum yang membicarakan tentang kenyataan Dr Asri yang merupakan Mufti Kerajaan Negeri Perlis yang bercakap berkenaan dengan isu murtad[1].
Didalam forum tersebut, disediakan satu link youtube untuk mendengar sendiri dari kenyataan mufti perlis itu. Setelah membuka, maka aku dapat mendengar sendiri isi kuliah dari mufti tersebut.
Setelah mendengar ulasan Dr Asri, aku amat terkejut dengan ucapannya yang berbunyi “seorang lawyer tanya saya, dia nak murtad, biarlah”.
Mendengar ucapan tersebut, mulanya aku menganggap, mungkin ada ulasan yang lebih lanjut disebalik ucapan beliau itu. Tetapi, setelah memerhatikan ucapannya secara menyeluruh, aku dapat mengambil satu kesimpulan bahawa, kenyataannya itu menggambarkan dia seakan-akan cenderung dan mempunyai kesamaan dengan pemikiran yang dibawa oleh Jamal Al-Banna dalam tulisannya, “Qadiyyah Al-Hurriyyah fi Al-Islam” dan Muhammad Salim Al-‘Awa’ didalam bukunya “Fi Usul An-Nizam Al-Jinai Al-Islami”, yang mengatakan bahawa murtad adalah isu individu, bukan isu masyarakat.
Kedua-dua buku tersebut telah dijawab balas oleh Dr Yusuf Al-Qaradhawi didalam kitabnya yang bertajuk “jarimah ar-riddah wa Uqubah al-Murtad fi Dau’ al-Quran wa as-Sunnah” dan kitab “Hurriyyatul aqidah fi As-Syariah Al-Islamiyyah” karangan Doktor Ahmad rasyad Tohuun.
Sebelum ini, berdasarkan satu kenyataan yang dikeluarkan oleh orang no 1 Malaysia yang mendakwa bahawa, Malaysia tidak menghalang sesiapa untuk murtad[2]. Yang amat menyedihkan adalah, sebagai seorang yang memegang jawatan Pengerusi OIC, beliau dengan senang menyatakan, “This is not about something that cannot be done”, sedangkan kenyataan sebegini sebenarnya memberi satu ruang baru kepada masyarakat untuk keluar dari Islam.
MURTAD ADALAH JENAYAH
Murtad adalah satu isu yang sedang hebat menimpa umat Islam, terutama di Malaysia. Isu yang merupakan tragedy yang menyayatkan hati setiap muslim yang mendengarnya.
Lina Joy yang mencabar Mahkamah syariah supaya mengeluarkan kalimah Islam dalam kad pengenalannya telah membuktikan bahawa, penyakit murtad di Negara ini sudah berada di tahap yang kritikal.
Jika dulu, orang yang murtad takut menzahirkan kemurtadannya, tetapi sekarang, orang murtad sudah berani memaksa orang mengisytihar dirinya sebagai murtad.
Murtad adalah satu hukuman dibawah jenayah Syariyyah yang pelakunya, apabila sabit kesalahan akan dikenakan hukuman bunuh. Hal ini disandarkan kepada sabda Nabi SAW;
من بَدَّلَ دِينَهُ فَاقْتُلُوهُ
Maksudnya;
“Barangsiapa yang menukar agamanya, maka bunuhlah dia[3]”
Begitujuga hadis yang diriwayatkan oleh Imam Malik dalam kitab Al-Muwatta’;
من غَيَّرَ دِينَهُ فَاضْرِبُوا عُنُقَهُ
Maksudnya;
“barangsiapa yang menukarkan agamanya, maka hendaklah dipancung kepalanya[4]”
Dari kedua-dua hadis ini, baginda SAW menggunakan “suruhan” membunuh terhadap individu yang murtad. Dalam pengajian usul fiqh, suruhan dari nas mengandungi makna wajib, selama makna itu tidak didapati qarinah yang menyatakan hukuman sunat[5].
Maka dengan demikian, membunuh orang murtad merupakan tindakan dari pihak pemerintah terhadap mereka. tujuan pembunuhan tersebut merupakan tindakan syariah dalam usaha hendak menyelamatkan agama-agama penganut Islam yang lain, agar tidak melakukan jenayah murtad ini.
DHARURIYAT KHAMS
Abdul Wahab Khalaf, seorang tokoh fiqh yang banyak menulis kitab-kitab fiqh ada menyatakan dalam kitabnya yang bernama “Ilmu Usul Al-Fiqh”, beliau menyatakan, didalam islam, perkara yang disyariatkan mengandungi maqasidnya tersendiri. Antara maqasidnya adalah menjaga lima perkara dalam kehidupan manusia atau dengan sebutan lain “dharuriyat khams”. Kandungannya adalah menjaga agama, nyawa, akal, maruah dan harta[6].
Ekoran dari itulah, Islam telah meletakan undang-undang dalam penjagaan tersebut. maka dengan itu, disana terdapatlah hukum-hukum islam, seperti hukum hudud, qisas dan takzir.
Tanpa perlaksanaan undang-undang islam ini, segala maqasid di sebalik penjagaan manusia di bumi Allah ini tidak akan tercapai. Ekoran dari itulah, menyebabkan golongan murtad semakin berluasa, gejala rompak, samun tidak dapat dihadapi bahkan memeningkan kepala masyarakat seluruhnya.
PENUTUP
Melihat kepada penjelasan ini, didapati bahawa, Islam tidak membiarkan begitu sahaja terhadap golongan yang telah melakukan kesalahan syariah. Ini dibuktikan dengan tindakan islam yang menyediakan hukuman terhadap mereka yang melanggar arahan Allah SWT.
Justeru itu, kenyataan mufti perlis yang mengatakan “biarlah” kepada orang yang mahu murtad, merupakan kenyataan yang bercanggah dengan Islam dan jauh sekali mengikut manhaj salaf soleh dalam menghadapi golongan yang melanggari kandungan syariah islamiyyah.
Apa yang lebih membimbangkan adalah, kenyataan sebegini merupakan kenyataan yang mengandungi maksud istihza’ (memperolok-olokkan) hukum Allah. Sedangkan, Allah SWT menjelaskan bahawa, golongan yang istihza’ ini dikategorikan sebagai golongan yang disebut sebagai munafiq.
Firman Allah;
وَإِذَا لَقُوا الَّذِينَ آَمَنُوا قَالُوا آَمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا إِلَى شَيَاطِينِهِمْ قَالُوا إِنَّا مَعَكُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِئُونَ * اللَّهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَيَمُدُّهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ * أُولَئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَى فَمَا رَبِحَتْ تِجَارَتُهُمْ وَمَا كَانُوا مُهْتَدِينَ
Maksudnya;
“dan apabila mereka (orang munafiq) bertemu Dengan orang-orang Yang beriman, mereka berkata: " Kami telah beriman ", dan manakala mereka kembali kepada syaitan-syaitan mereka, mereka berkata pula:" Sesungguhnya Kami tetap bersama kamu, sebenarnya Kami hanya memperolok-olok (akan orang-orang Yang beriman)".* Allah (membalas) memperolok-olok, dan membiarkan mereka meraba-raba Dalam kesesatan mereka (yang melampaui batas itu). * mereka itulah orang-orang Yang membeli kesesatan Dengan meninggalkan petunjuk; maka tiadalah beruntung perniagaan mereka dan tidak pula mereka beroleh petunjuk hidayah”
(Surah Al-Baqarah : 14-16)
Sekian
Wallahu ‘Alam
Al-Bakistani
http://laptopdarulfiqh.blogspot.com
Ulasan
Catat Ulasan