Nikah & BaNjir



http://din.huluselangor.net/

Semasa banjir besar di Johor, heboh cerita AAB bernikah di Perth. Masa yang sama AAB juga merasmikan pembukaan Puteri Nasi Kandar yang sudah ditutup sekarang kerana mengalami kerugian.

Mau tak mau atas nasihat beberapa punahsihat beliau, AAB pulang seketika melawat banjir. Lawatan beliau sekadar melapas batuk ditangga. Kerana beliau lebih suka menghabiskan masa dengan bakal isteri dan memancing.

9 jun, majlis pernikahan AAB bersama Jeanne Danker berlansung. Media telah diarah oleh mereka di Tingkat 4 supaya tidak mengganggu masjlis tersebut. Dipercayai majlis pernikahan tersebut sebenarnya cuma majlis biasa kerana mereka telah bernikah sebelum ini tetapi dirahsiakan bagi menjaga hati rakyat Johor yang ketika itu dilanda banjir besar.

Puas aku belek akhbar tempatan, tiada satu pun yang menyiarkan gambar upacara pernikahan sebaliknya gambar menyarung cincin AAB dan Jeanne Danker. Selepas majlis meraka bersama-sama menziarahi kubur Endon untuk 'memohon restu' dari orang yang telah tiada. Macam drama cina pulak. Belum pernah aku tengok dan dengar dari zaman nabi seningga sekarang orang yang memonon restu diatas kubur setelah bernikah. Ajaran Hadhari ke...

24 jam selepas 'bernikah' berlaku malapetaka banjir di Kuala Lumpur. Maka punahsihat telah menasihatkan AAB melawat bilik Gerakan Banjir. Bukan melawat mangsa banjir pada malam sebelumnya.

TV3 dengan angkuhnya menunjukkan AAB seolah-olah seorang yang perihatin. Perihatin pada pandangan mereka bila AAB mengarahkan semua kerja-kerja pembangunan bagi perancangan membendung banjir Kuala Lumpur dipercepatkan. Semua kerja-kerja tersebut sebenarnya mengikut jadual. "Speed up' yang disebut oleh AAB bermaksud apa? Arahkan mobilise apa yang ada untuk mempercepatkan pembangunan tersebut? Macamana?

Perbuatan untuk menonjolkan AAB sebagai seorang yang perihatin oleh TV3 sebenarnya telah menampakkan kelemahan AAB. AAB yang terkenal dengan kelembapan dan kuat tidor tiba-tia bercakap 'speed up'. Aku boleh senyum sahaja.

TV3 boleh cakap apa saja menyokong kebodohan kenyataan AAB. Aku tidak nampak cadangan konkrit dari AAB atau TV3 selain dari menyalahkan dan lawak 'speed up'. Tv3 dengan kenyataan banjir tidak akan berlaku lagi sekiranya pihak bertanggungjawab memandang serius teguran AAB. Apa maksud teguran bukankan AAB juga sekadar menunding jari.

Tidak lansung disentuh mengenai kebajikan mereka yang dilanda banjir. Langkah membantu mereka.

Fakta banjir :D
Semasa nak bernikah di Perth banjir besar di Johor.
Semasa 'bernikah' (meraikankan pengantin sebenarnya) banjir kilat di Kuala Lumpur.

Ulasan

Catatan Popular