Demonstrasi: Gerakan diberi tempoh seminggu

Azamin Amin dan Intan Abdullah

KUALA LUMPUR, 6 April (Hrkh) - Amarah umat Islam sampai kemuncaknya apabila PAS Wilayah Persekutuan bersama-sama orang ramai berkumpul membantah usul Gerakan memecat Mufti Perak dan menggesa supaya usul tersebut ditarik balik dalam tempoh seminggu dan disertai permohonan maaf secara terbuka.

Kemarahan dan luahan bantahan itu disuarakan sewaktu perhimpunan aman yang diadakan selepas solat Jumaat sebentar tadi bertempat di pekarangan Masjid Kampung Baru yang menghimpun ratusan umat Islam dan adalah lanjutan daripada penyerahan memo bantahan yang diadakan oleh Badan Perhubungan PAS Wilayah Persekutuan pagi tadi di Pejabat Parti Gerakan dekat sini.

Harakahdaily difahamkan bertempat di pekarangan masjid negeri Perak di Ipoh juga diadakan perhimpunan aman diadalakan bagi tujuan yang sama.

Turut hadir sama dalam perhimpunan aman tersebut ialah Timbalan Ketua Pemuda PAS, Ustaz Idris Ahmad; Pesuruhjaya Wilayah Persekutuan, Mohammad Nor Mohd; Exco Pemuda PAS, Ridhuan Mohd Nor; Ketua Pemuda PAS Wilayah dan wakil Pemuda Selangor serta Wakil Gabungan Mahasiswa Islam Semenanjung (Gamis).

Sepanduk 'Gerakan mohon maaf segera' diangkat, berserta laungan 'Hidup Islam' dan 'Hancur Kuffar' adalah antara isyarat jelas, rasa tidak puasa hati umat Islam terhadap insiden yang berlaku yang bakal menggugat keharmonian kaum.

Presiden Gerakan biadap dan 'mandi darah'

Exco Pemuda PAS Ridhuan Mohd Nor yang berucap sewaktu perhimpunan tersebut memberi amaran kepada mana-mana pihak khususnya Gerakan supaya jangan bersikap biadap dalam mencampuri supaya urusan adat istiadat orang melayu dan hal ehwal urusan agama islam yang telah dijamin haknya dalam perlembagaan negara.

"Presidennya jugalah yang secara biadap juga pernah mencadangkan supaya pelajaran agama Islam dihapuskan di sekolah-sekolah dan sekali lagi Gerakan cuba bermain api dan ini tidak boleh dibiarkan oleh umat Islam," ucapnya tegas.

Dalam masa yang sama Mohd Nor yang turut berucap menyoal sewaktu ucapannya sama ada umat Islam atau mana-mana organisasi, pertubuhan atau persatuan Islam pernah campur tangah dalam urusan hal ehwal agama Buddha, Kristian dan Hindu.

"Pernah kita minta sami-sami atau paderi dipecat?" soalnya dan serentak dijawab orang ramai 'tidak' dan mempersoalkan tindakan biadap secara biadap Gerakan tersebut.

Wakil Gamis yang turut berucap menyatakan bahawa mahasiswa akan bersama-sama mempertahankan hak-hak agama Islam dan instiutusi mufti supaya ianya tidak berulang lagi sejarah lama apabila tokoh-tokoh agama pernah disekat dan dihalang dalam menyampaikan kebenaran seperti Dato' Haron Din dan juga bekas Mufti Selangor, Dato' Ishak Baharom.

Selain itu , wakil Pemuda PAS Selangor turut menyoalkan peranan Umno yang selama ini mendakwa membela agama Islam namun dalam isu ini berdiam diri sahaja dan turut melaungkan reaksi spontan agar umat Islam 'bermandi darah' demi mempertahankan kedaulatan agama Islam.

Sungguhpun perhimpunan ini berjalan secara aman namun ia tidak terlepas daripada pantauan lima anggota polis berpakaian seragam yang berada di luar kawasan masjid tersebut.

Rentetan Memo 9 menteri dan roadshow kumpulan artikel 11

Sementara itu, Ustaz Idris dalam keadaan sebak memanjatkan doa sebelum menutup acara perhimpunan aman tersebut dan pihak penganjur bergerak menuju ke Balai Polis Campbell untuk membuat laporan polis terhadap parti Gerakan berkaitan isu yang sama.

"Perkara ini berlaku disebabkan perlembagaan yang longgar, kegagalan Perdana Menteri untuk petahankan kedaulatan Islam sebagai agama rasmi," kata Ustaz Idris ketika ditemui selepas perhimpunan tersebut.

"Ianya rentetan daripada sembilan orang Menteri yang menghantar memorandum berhubung kes perlembagaan 121(1A)dan mereka sepatutnya sudah dipecat daripada kabinet," katanya lagi.

Katanya ini juga atas lanjutan golongan artikel 11 yag mengadakan roadshow dan kutipan di seluruh negara, yang mendapat 30 ribu tandatangan dan ini katanya telah tidak ditangani sebaiknya oleh Kerajaan Barisan Nasional pimpinan Abdullah.

"Gerakan melampaui batasan kerana telah melanggar kontrak sosial antara kita dengan mereka sejak 50 tahun merdeka yang disepakati bersama tanpa menyentuh hak-hak umat Islam dan orang melayu," katanya lagi.

Gerakan sengaja main sentimen api perkauman

Ketika ditanya wartawan berhubung laungan provokasi 'bermandi darah', beliau menjelaskan PAS dan umat Islam tidak mahu ianya berlaku sehingga ke tahap tersebut dan minta penyelesaian secara aman serta jangan ulangi sikap 'menyentuh' atau mencabar agama lain.

Ustaz Idris juga menjawab apabla diajukan soalan bahawa adakah Gerakan benar-benar faham atas isu yang berlaku dan tahu implikasi mempersoalkan urusan agama Islam?

"Gerakan faham...parti ini terdiri daripada orang yang berpendidikan dan profesional. Jadi sentimen ini sengaja diadakan untuk melihat kelemahan di bawah kepimpinan Abdullah dan ini seperti 'test market' mereka dengan pelbagai tuntutan," katanya lagi dan turut menambah sekiranya permohonan maaf tidak dibuat, tindakan susulan akan dibuat oleh PAS bersama-sama rakyat yang beragama Islam demi mempertahankan maruah agama daripada dicabuli di kemudian hari.

Ulasan

Catatan Popular