Memanfaatkan usia

p/s: memandangkan usia kita semakin hari semakin meningkat, maka sebaiknya kita manfaatkan saat saat ini untuk bermusahaba, elokkan kelakuan dan perangai yang tak baik.

Diriwayatkan daripada Barzah al-Aslamiy katanya: Rasulullah s.a.w bersabda:
Tidak akan bergerak kaki seseorang itu (di hari kiamat kelak), sehinggalah dia ditanya tentang umurnya, ke manakah ia dihabiskan. Tentang ilmunya, bagaimanakah dia menggunakannya. Tentang hartanya, dari manakah ia diperolehi dan untuk apakah ia dibelanjakan dan tentang tubuhnya, untuk apakah ia digunakan.

(Hadis riwayat Imam Tirmizi).

--------------------------------------------------------------------------------

Kesimpulan Hadis:

1- Galakan supaya menghabiskan umur dalam melakukan perkara-perkara yang diredai oleh Allah s.w.t dan ikhlas dalam melakukan amalan.
2- Galakan supaya mencari harta melalui cara yang betul supaya harta tersebut menjadi harta yang halal dan ia dapat dibelanjakan untuk kebaikan.
3- Dorongan supaya menjaga tubuh badan dengan menjauhi perkara-perkara yang dilarang oleh Allah dan menggunakannya untuk melakukan perkara-perkara yang diredai oleh Allah s.w.t.
4- Seseorang manusia digalakan supaya mencari ilmu yang bermanfaat untuk diamalkan dengan ikhlas kepada Allah s.w.t, supaya berguna untuk dirinya sendiri dan orang lain.

Doa:
رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنْتَ مَوْلَانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ

Yang bermaksud: Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir.

(Surah Al-Baqarah, Ayat: 286).

Ulasan

Catatan Popular