Islam mula bertapak di PDRM





Tidak pernah berlaku dalam sejarah Malaysia Merdeka seorang pegawai kanan Polis membaca khutbah Jumaat. Sempena Sambutan Hari Polis ke 200 kita lihat sejarah tercipta apabila Timbalan Ketua Polis Kelantan Datuk Abdul Rahim Hanafi menyampaikan khutbah Jumaat di Kota Bharu, Kelantan.

Banyak-banyak negeri, sejarah tercipta di Serambi Mekah, Kelantan.

Kerana itu tiada yang lebih gembira melainkan Menteri Besar Kelantan Tuan Guru Dato Nik Abd Aziz sehingga mencadangkan agar dimasa hadapan pegawai polis yang menyampaikan khutbah perlulah memegang rifel M16 mengantikan tongkat kerana Rasulullah saw sendiri memegang pedang ketika Baginda berkhutbah sebagai simbol kuasa.



Kata Tuan Guru lagi kandungan khutbah yang disampaikan perlulah menekankan hal-hal berkaitan mengurangkan perilaku jenayah serta membangkitkan kesedaran jemaah untuk senitasa bekerjasama dengan polis.

Terbukti Kelantan adalah bumi subur untuk membangkitkan Islam dan menjana perubahan terhadap melahirkan bibit-bibit masyarakat bertaqwa dikalangan segenap lapisan rakyat.

Usaha Datuk Abdul Rahim ini menjadi kebangaan bukan hanya dikalangan keluarga polis yang memiliki kesedaran Islam tetapi lebih-lebih lagi dikalangan seluruh masyarakat Islam dalam negara.

Mudah-mudahan akan lahir lebih ramai lagi anggota dan pegawai polis yang kental bertaqwa seumpama Datuk Rahim ini. Teringat saya akan cerita bapa saya semasa beliau berkhidmat di Bukit Aman dahulu, beliaulah bersama kalangan anggota yang celik Islam ketika itu membangunkan Surau di Bukit Aman (yang kini sudah lengkap dengan masjidnya sendiri). Beliau mengarahkan agar pembesar suara turut dipasang di tempat-tempat strategik sekitar Ibupejabat Polis Malaysia itu supaya anggota dan pegawai dapat mendengar suara azan apabila masuk waktu solat.

Tindakan beliau itu rupa-rupanya mengundang reaksi dari pegawai tertinggi di Bukit Aman (yang kini sudah pencen dan bekerja untuk Lubuk Judi di Genting Highlands). Kata pegawai terkanan itu, (lebih kurang bunyinya) apa anda ingat kita ini Polis Di Raja Islam ke, kita Polis Di Raja Malaysia tau!

Alahmadulillah kejahilan semakin berkurangan dari kalangan anggota dan pegawai polis hasil dari tindakan bersejarah Datuk Rahim ini, dan mudah-mudahan begitulah hendaknya berterusan insyallah.


posted by Roslan SMS 2:35:00 PM|Comments

Ulasan

Catatan Popular