IKIM SEBAR HADIS PALSU NISFU SYA'ABAN!!!
Fadhilat Bulan Syaaban |
Khairul Azhar Bin IdrisFellow |
Islam memberikan pelbagai peluang keemasan yang seharusnya
diterokai dan diikuti oleh setiap penganutnya. Peluang yang diberikan oleh Islam
ialah dengan memberikan pelbagai tawaran dan ganjaran yang akan diperolehi
sekiranya mereka berusaha untuk mematuhi ajarannya. Inilah yang mencorakkan
keindahan ajaran Islam. Semua ini bertindak sebagai pencetus daya motivasi
mereka untuk terus berusaha dan bekerja di samping mengejar segala kebaikan dan
menjauhi segala kejahatan. Kelebihan yang baik itu seterusnya diberikan hanya
kepada mereka yang berusaha mencari kebaikan dan menghapuskan kejahatan.
Salah satu peluang yang mesti direbut itu adalah mengejar
kebaikan yang hanya diberikan oleh Allah dalam bulan-bulan tertentu dan tidak
pada bulan-bulan yang lain. Jika ada, ganjaran di bulan tersebut tentunya lebih
baik lagi jika dibandingkan dengan kebaikan yang ada pada bulan-bulan yang lain.
Sesungguhnya, setiap ganjaran akan diberikan oleh Allah kepada para hambaNya
dalam bulan-bulan tertentu. Ini bertujuan untuk meningkatkan kesungguhan mereka
berusaha dan beramal, malah ini untuk kebaikan mereka juga. Inilah peluang
keemasan yang semestinya mereka kejar dengan melakukan pelbagai perbuatan baik
dan mulia. Sudah tentu, mereka pula janganlah semata-mata ingin memperolehi
ganjaran itu, tetapi yang lebih utama adalah mendapatkan keredhaan Allah, dan
inilah yang lebih penting. Kerana ganjaran baik itu akan mereka perolehi jika
Allah meredhai amalan mereka.
Kelebihan yang Allah berikan dalam bulan Syaaban amat bermakna
bagi para hamba yang ikhlas. Banyak hadis Rasul S.A.W yang diriwayatkan
menceritakan kelebihan bulan ini. Antaranya ialah sabda Rasul S.A.W bermaksud:
Bulan Rejab adalah bulan Allah, bulan Syaaban adalah bulanku, dan bulan Ramadhan
adalah bulan umatku. Syaaban ialah bulan untuk menghapuskan dosa dan Ramadhan
ialah bulan menyucikan diri dari dosa. Nabi S.A.W. memberikan simbolik bahawa
bulan Syaaban sebagai bulan baginda. Ini diertikan sebagai bulan di mana baginda
banyak melakukan amal ibadah. Simbolik ini juga bererti umatnya sepatutnya
melakukan banyak amal ibadah sebagaimana yang banyak dilakukan oleh baginda.
Antara amalan yang amat digalakkan dilakukan dalam bulan ini
ialah puasa. Amalan ini bolehlah dianggap sebagai satu amalan yang agak sukar,
kerana ia benar-benar menguji ketahanan mental, emosi dan fizikal seseorang.
Bagaimanapun, inilah antara amalan yang banyak ganjarannya jika dilakukan dalam
bulan ini. Ini bertepatan dengan sabda Rasul S.A.W bermaksud, Barangsiapa
berpuasa sehari dalam bulan Syaaban, diharamkan Allah tubuhnya dari api neraka.
Dia akan menjadi rakan taulan Nabi Allah Yusuf di dalam syurga. Diberi pahala
oleh Allah seperti pahala Nabi Ayub dan Nabi Daud. Jika dia berpuasa sebulan
dalam bulan ini, dimudahkan Allah akan saat matinya, dan terlepas dari kegelapan
alam kubur, bebas dari hura-hara munkar dan nankir, ditutup Allah akan aibnya,
dan diwajibkan syurga ke atasnya.
Dalam sebuah hadis lain, baginda Rasul S.A.W. bersabda yang
bermaksud, Sesungguhnya bagi sesiapa yang berpuasa selama tiga hari pada
permulaan Syaaban, tiga hari di pertengahan dan tiga hari di akhir Syaaban, akan
mendapat pahala 70 orang nabi, dan seperti orang beribadah 70 tahun dan
sekiranya dia mati pada tahun itu, matinya seperti mati syahid. Itulah antara
kelebihan berpuasa dalam bulan Syaaban. Di samping itu, berpuasa dalam bulan ini
juga adalah sebagai persediaan untuk melakukan ibadah puasa selama sebulan dalam
bulan Ramadhan.
Seterusnya bulan Syaaban ini juga merupakan bulan di mana
setiap doa orang-orang beriman akan dimakbulkan Allah. Sebuah hadis yang
diriwayatkan oleh Abdullah Umar, Rasul S.A.W bersabda bermaksud, Dalam solat
lima waktu yang doanya tidak ditolak ialah semasa malam Jumaat, pada malam 10
Muharram, pada malam pertengahan bulan Syaaban dan pada dua malam raya, iaitu
malam hari raya Aidilfitri dan Aidiladha.
Di samping memohon doa, umat Islam juga digalakkan untuk
bertaubat dan memohon keampunan di atas keterlanjuran mereka dalam bulan ini.
Rasul S.A.W bersabda bermaksud, Apabila tiba malam nisfu Syaaban, telah datang
malaikat Jibril lalu berkata, pada malam ini, pintu-pintu langit dan pintu-pintu
rahmat dibuka. Maka dirikanlah solat dan pohonlah doa, sesungguhnya pada malam
itu telah dibuka 300 pintu rahmat. Maka Allah mengampuni orang-orang yang tidak
menyekutuiNya kecuali ahli sihir dan dukun, orang yang bermusuhan, peminum arak,
pezina, orang yang memakan riba�, orang yang derhaka kepada ibubapanya, orang
yang suka mengadu domba atau batu api, dan orang yang memutuskan persaudaraan.
Sesungguhnya mereka itu tidak akan diampun sehinggalah mereka benar-benar
bertaubat dan tidak akan mengulanginya.
Inilah antara beberapa kelebihan yang Allah kurniakan untuk
para hambaNya dalam bulan Syaaban. Allah yang bersifat Maha Pemurah akan tetap
memberi semua kelebihan ini bagi mereka yang benar-benar ikhlas dan
bersungguh-sungguh dalam amalan mereka. Semua ganjaran ini juga adalah sebagai
perangsang kepada mereka untuk melipatgandakan amalan dan usaha mereka. Mereka
hendaklah merebut peluang keemasan ini untuk kejayaan mereka di dunia dan di
akhirat selagi hayat di kandung badan. Ini juga bertepatan dengan maksud hadis
Rasul S.A.W bermaksud, Rebutlah peluang lima perkara sebelum datangnya lima
perkara, masa muda sebelum datangnya masa tua, masa lapang sebelum datangnya
masa sibuk, masa senang sebelum datangnya masa susah, masa sihat sebelum
datangnya sakit dan masa hidup sebelum datangnya mati.
Mari
kita baca apa nasihat dan pandangan ulama muktabar dunia Islam iaitu Prof Dr
Yusuf al-Qaradawi mengenai sambutan Nisfu Sya`ban untuk sama-sama kita muhasabah
mengenainya:
(1) Dr. Yusuf al-Qaradawi: “Tidak pernah diriwayatkan daripada Nabi sallAllahu `alaihi wasallam dan para sahabat bahawa mereka berhimpun di masjid pada untuk menghidupkan malam nisfu Sya`ban, membaca do`a tertentu dan solat tertentu seperti yang kita lihat pada sebahagian negeri orang Islam. Bahkan di sebahagian negeri, orang ramai berhimpun pada malam tersebut selepas maghrib di masjid. Mereka membaca surah Yasin dan solat dua raka`at dengan niat panjang umur, dua rakaat yang lain pula dengan niat tidak bergantung kepada manusia, kemudian mereka membaca do`a yang tidak pernah dipetik dari golongan salaf (para sahabah, tabi`in dan tabi’ tabi`in). Ianya satu do`a yang panjang, yang menyanggahi nusus (al-Quran dan Sunnah) juga bercanggahan dan bertentang maknanya…perhimpunan (malam nisfu Syaaban) seperti yang kita lihat dan dengar yang berlaku di sebahagian negeri orang Islam adalah bid`ah dan diada-adakan. Sepatutnya kita melakukan ibadat sekadar yang dinyatakan dalam nas. Segala kebaikan itu ialah mengikut salaf, segala keburukan itu ialah bid`ah golongan selepas mereka, dan setiap yang diadakan-adakan itu bid`ah, dan setiap yang bid`ah itu sesat dan setiap yang sesat itu dalam neraka.” (Dr. Yusuf al-Qaradawi, jilid 1, m.s. 382-383, cetakan: Dar Uli al-Nuha, Beirut) 2) Dr. Yusuf al-Qaradawi: “(Tentang malam Nisfu Sya’ban, tidak terdapat hadis-hadis yang sampai ke martabat sahih yang menyebut tentangnya, kecuali ia berada di martabat hasan di sisi sebahagian ulama, dan terdapat juga sebahagian ulama yang menolaknya dan mengatakan bahawa tidak terdapat sebarang hadis sahih tentang malam Nisfu Sya’ban, sekiranya kita berpegang bahawa hadis tersebut berada di martabat hasan, maka apa yang disebut di dalam hadis tersebut ialah Nabi saw hanya berdoa dan beristighfar pada malam ini, tidak disebut sebarang doa yang khusus sempena malam ini, dan doa yang dibaca oleh sebahagian manusia di sesetengah negara, dicetak dan diedarkannya adalah doa yang tidak ada asal sumbernya (daripada hadis sahih) dan ia adalah salah). (Terdapat juga di sesetengah negara yang mereka berkumpul selepas solat Maghrib di masjid-masjid dan membaca surah Yaasin, kemudian solat dua rakaat dengan niat supaya dipanjangkan umur, dan dua rakaat lagi supaya tidak bergantung dengan manusia, kemudian membaca doa yang tidak pernah dilakukan oleh seorang pun dari kalangan salaf, dan ia adalah doa yang bercanggah dengan nas-nas yang sahih, juga bersalahan dari segi maknanya).” (Al-Qaradhawi, Fatawa al-Muasarah (Kuwait: Dar al-Qalam, cet.5, 1990), 2/379-383) |
Khairul tu siapa?
BalasPadam