MAHKAMAH RESTUI HUBUNGAN INTIM SAIFUL & AZLINA

Mahkamah Tinggi menolak permohonan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim yang meminta agar tuduhan liwat terhadapnya digugurkan — kedua dalam satu dekad ini — ekoran dakwaan hubungan romantis antara saksi utama Mohd Saiful Bukhari Azlan dan Timbalan Pendakwa Raya, Farah Azlina Latif.


Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah mengumumkan keputusan beliau itu pagi ini.

Anwar membuat permohonan itu pada 2 Ogos lalu.

Ini merupakan kali kedua Anwar berusaha untuk membatalkan tuduhan terhadapnya, dan kali ini beliau mendakwa integriti dan kesaksamaan keseluruhan pasukan pendakwaan dicurigai berikutan dakwaan wujudnya hubungan antara Saiful dan Farah Azlina.

Dalam penghakimannya Zabidin berkata, pasukan pendakwa tidak menafikan ataupun bersetuju dengan perkara-perkara yang dibangkitkan oleh pembela dalam afidavit mereka berhubung dakwaan kedua-dua Saiful dan Farah Azlina, dan apa-apa yang didakwa oleh defendan akan diambil kira sebagai benar.
Bagaimanapun Mohd Zabidin menjelaskan, afidavit Timbalan Pendakwa Raya Mohd Hanafiah Zakaria dan pegawai penyiasat Judy Pereira sudah cukup untuk membuktikan bahawa Farah Azlina tidak akses kepada dokumen siasatan dan perbicaraan dan peranannya hanya setakat mengambil nota prosiding kes.

Ulasan

Catatan Popular