HAPUS RASUAH BARU EKONOMI STABIL : KU LI


Tengku Razaleigh Hamzah mengingatkan pentadbiran Najib bahawa potongan subsidi sahaja tidak cukup untuk menstabilkan keadaan ekonomi sambil menegaskan, perdana menteri masih belum menangani rasuah dan projek-projek yang membazir dengan menyeluruh.


Bekas menteri kewangan itu menegur kerajaan tidak mengambil tindakan-tindakan sewajarnya untuk mengawal budaya rasuah selain memberi subsidi kepada organisasi-organisasi yang menggunakan wang pembayar cukai pada jumlah yang banyak.

“Adakah kerajaan gembira dengan situasi negara buat masa sekarang? Kajian Merdeka Center menunjukkan 70 peratus rakyat Malaysia tidak gembira (dengan situasi ekonomi negara).

“Adakah kerajaan akan memotong perbelanjaan di bidang-bidang lain? Ketirisan mengakibatkan lebih banyak kos berbanding subsidi.

“Mengapa tidak kerajaan melihat perkara ini?” kata Tengku Razaleigh.
Katanya, kerajaan masih memberi subsidi kepada organisasi-organsiasi yang membuat keuntungan besar disebabkan insentif ini, meskipun kerajaan melaksanakan pelarasan subsidi ke atas bahan api dan gula berkuat kuasa Jumaat lalu.

“IPP (Pengeluar Tenaga Bebas), pemegang konsesi yang kerajaan masih memberikan subsidi untuk mereka. Mengapa subsidi ini tidak dipotong?

“Ia menelan lebih banyak kos berbanding potongan subsidi bahan api dan gula,” kata Tengku Razaleigh.

Ulasan

Catatan Popular