31 Mac 2008

Penangan Artis Dan Hiburan Terhadap Manusia
benludin31 Mac 2008 0 Komentar

Bismillahir rahma nirrahim
Isnin (23 R.Awal 1429) - Petikan dari siaran langsung dari studio "Hot FM" kendalian Faizal Ismail (FBI) dan Fara Fauzana (Fafau) di TV8. Rancangan "life studio" ini adalah satu seumpamanya yang disiarkan secara langsung di kaca televisyen kita di seluruh negara Hadhari ini.

Apa yang ingin dikongsikan adalah satu bual bicara FBI dan Fafau dengan seorang pendengar yang mengucapkan tahniah kepada kedua pengacara ini yang menang besar dalam Anugerah Bintang Popular pada (Ahad - 30 April 2008). Selepas mengucapkan tahniah kepada keduanya, si pemanggil sempat menyatakan dia tetap frust kerana artis kesayangan keluarganya iaitu Sara (merujuk kepada Sara Raisudin mungkin) tewas pada malam itu.

Katanya dia sendiri telah mengundi melalui SMS sebanyak RM50.00. Apabila artis tersebut tewas dia sekeluarga berasa sungguh kecewa sehinggakan anak-anaknya yang ingin kesekolah pada pagi ini (Isnin - 31 April 2008) berasa longlai dan hilang semangat. Hebat sungguh penangan artis dijiwa manusia kini.

Adakah manusia akan merasa sungguh berdosa serta bersalah jika tidak melakukan setiap perintah Allah SWT sehebat perasaan kecewa apabila keseronokan dunia ini tidak dapat mereka kecapi sesuai dengan kehendak nafsu mereka. Na'uzubillah

Ana juga menyeru kepada sahabat-sahabat, marilah kita teruskan perjuangan dengan sepenuh daya kita yang termampu. Program Ziarah Kasih adalah antara satu usaha dakwah yang dapat kita lakukan untuk menyeru manusia kearah Amal Makruf Nahi Mungkar. Insya Allah

30 Mac 2008

Pengenalan kepada Usrah
Abe Joe30 Mac 2008 0 Komentar

1.0 PENGERTIAN USRAH

Kalimah ‘usrah’ bererti ‘keluarga’. Ianya menggambarkan sebuah keluarga yang dipertautkan ahli-ahlinya oleh satu ikatan hati yang kukuh dan mesra, yang wujud interaksi dan komunikasi yang baik antara satu sama lain. Dalam konteks Jama’ah Islam, usrah merupakan satu unit atau kumpulan kecil di kalangan ahli dan pemimpin yang diketuai oleh seorang naqib; bertindak sebagai sebuah keluarga yang saling kasih mengasihi dan mengambil berat antara satu sama lain serta sentiasa berusaha mempertingkatkan ilmu, kefahaman, amalan dan penghayatan Islam melalui berbagai aktiviti yang sesuai dan munasabah.

Usrah menjadi satu wasilah dan institusi penting dalam merekrut kader-kader dakwah yang berperanan di dalam tanzim jamaah juga di dalam masyarakat. Kader dakwah yang diperlukan mestilah seorang yang mempunyai ilmu dan fikrah yang jelas, syaksiah yang boleh dicontohi serta iltizam yang kukuh terhadap penghayatan Islam dan perjuangannya.

Oleh itu, usrah mempunyai matlamat dan tujuan yang perlu dicapai dan ia juga diikat oleh rukun dan adab tertentu demi keutuhan dan keberkesanan penubuhannya.
1.0 MATLAMAT DAN TUJUAN

Usrah adalah merupakan nadi pergerakan jama’ah Islam. Ianya adalah sebuah keluarga yang terhimpun di dalamnya keyakinan, ukhuwwah dan iltizam. Secara umumnya usra mestilah mencapai matlamat:

Mengukuhkan keyakinan ahli kepada dan cita-cita perjuangan Islam.
Membina ukhuwwah Islamiyyah sebagai kekuatan jama’ah Islam.
Memantapkan iltizam pegangan dan penghayatan serta penglibatan ahli di dalam kerja-kerja Islami.

Secara khususnya, usrah mestilah:

Mendedahkan kefahaman yang betul tentang Islam dan pejuangannya.
Menjelaskan matlamat dan dasar serta usaha dan pendekatan jama’ah Islam dalam konteks perjuangan di Malaysia.
Mendidik ahli agar berpegang teguh dan mengamalkan ajaran Islam di dalam diri, keluarga, masyarakat dan negara.
Menekankan hubungan baik antara manusia dan akhlak yang mulia di dalam kehidupan berjama’ah dan bermasyarakat.
Mendedahkan kerja-kerja berjama’ah sebagai satu usaha jihad untuk merealisasikan perjuangan Islam.
Membina petugas-petugas Islam yang dinamik dan produktif di dalam menjalankan tugasan dakwah, tarbiyyah dan amar makruf nahi mungkar dalam konteks amal Islam.

3.0 AKTIVITI USRAH

Di antara aktiviti-aktiviti usrah yang boleh dirancang:

Liqa’ (pertemuan mingguan)

Program boleh diisi dengan pengisian ilmu, fikrah, tazkirah dan perbincangn tentang isu-isu semasa dan masaalah peribadi ahli.

Halaqah ilmu umum dan khusus

Bertujuan menyempurnakan penguasaan ilmu ahli-ahli usrah. Penekanan boleh dibuat untuk menyelesaikan penguasaan ilmu fardhu ain (aqidah, fiqh dan akhlak), Al-Quran, Al-Hadith, Fiqh Dakwah, Fiqh Sirah, Ulum Lughoh Arabiyah dan sebagainya.

Tamrin (kursus)

Program ini dibuat bertujuan untuk melengkapkan kefahaman ahli tentang tajuk-tajuk tertentu atau kemahiran-kemahiran tertentu seperti pengurusan jama’ah, pengurusan dakwah dan tarbiyyah dan sebagainya.

Rehlah (perkelahan)

Program ini lebih bersifat ukhuwwah dan rekreasi. Ianya akan dapat mengeratkan hubungan ukhuwwah di kalangan ahli di samping ianya memperluaskan pengetahuan ahli-ahli tentang alam persekitaran.

Mukhayyam tarbawi (perkhemahan tarbiyyah)

Program menekankan aktiviti-aktiviti rekreasi, survival dan semangat berpasukan di samping membentuk fizikal, mental dan ruh yang kental di dalam menghadapi segala keadaan.

Sunduq (tabung kebajikan usrah)

Tabungan kewangan untuk membantu ahli yang memerlukan.
3.0 RUKUN-RUKUN USRAH

Rukun-rukun usrah yang wajib ditegakkan ialah:

Ta’aruf (Saling berkenalan)

Setiap ahli mestilah berusaha untuk mengenali ahli yang lain supaya pengertian persahabatan yang sebenar dapat dirasai. Dengan itu, setiap ahli akan dapat memelihara perhubungan ukhuwwah serta menyuburkannya sebaik mungkin.


Tafahum (Saling bersefahaman)

Asas kesefahaman yang penting ialah semua ahli mestilah bercita-cita menghayati hidup Islam. Ini bermakna segala usaha mestilah difahami sebagai bertujuan untuk mencapai cita-cita tersebut. Jangan ada ahli yang merasa terpinggir atau merasakan dirinya terasing dari usaha-usaha tersebut.

Takaful (Saling melindungi)

Seluruh ahli adalah ibarat tubuh yang satu. Perasaan ini akan menjadikan usrah satu tubuh yang saling kuat memperkuat antara satu sama lain. Maka tidak akan ada seorang ahli yang di dalam kesusahan melainkan seluruh ahli akan merasainya bersama. Inilah kemuncak ukhuwwah Islamiyyah yang dituntut oleh Islam.

4.0 ADAB-ADAB USRAH

Adab-adab usrah yang perlu dipelihara:

Memelihara persaudaraan kerana nilai persaudaraan amat tinggi dan berharga di sisi Islam.
Memelihara adab-adab persahabatan.
Berusaha menghadiri semua program yang dirancang oleh usrah.
Berusaha menepati masa.
Menghormati naqib sebagai pemimpin.
Melatih diri supaya terlibat dengan perbincangan dalam pertemuan usrah.
Menyediakan diri untuk ditarbiyyah.
Mematuhi arahan dan keputusan usrah dan jama’ah.
Berusaha menghayati kehidupan Islam yang sebenar.
Menjadikan usrah sebagai rujukan di dalam segala perkara samaada bersifat peribadi atau yang lainnya.
Mengelakkan pertengkaran dan perdebatan di dalam liqa’ yang boleh membawa keruh hubungan persaudaraan.
Menegur sahabat dengan penuh hikmah semoga yang ditegur berubah dan yang menegur tidak merasai dirinya lebih baik.
Melatih diri berkorban demi kepentingan Islam dan perjuangan.

5.0 PENUTUP

Jalan kemenangan Islam masih jauh lagi. Ianya perlu dilalui oleh pendokong-pendokong perjuangan Islam yang teguh peribadi dan kuat keyakinannya. Itulah natijah yang dicita-citakan akan dapat dilahirkan melalui program usrah. Semoga ianya akan berhasil demi keredhaan Allah Azza wa Jalla.. Wallahu a’lam.

Nukilan El Fakir Al Fadhil Ust Mohd Noor Omar

29 Mac 2008

Selangor: 20 meter padu air percuma mulai 1 Jun
maabms29 Mac 2008 0 Komentar

Semua pengguna air bagi rumah kediaman di Selangor akan mendapat bekalan air 20 meter padu secara percuma mulai 1 Jun depan.

khalid ibrahim selangor menteri besar pc 170308 02Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata kerajaan negeri telah mengkaji rancangan membekalkan 20 meter padu air secara percuma kepada isi rumah di negeri itu seperti biasa melalui pembekalan air terawat oleh syarikat Syabas, dan mendapati ia boleh dilaksanakan bagi meter individu untuk pengguna kediaman.

"Kerajaan negeri Selangor membuat keputusan untuk melaksanakannya bermula pada 1 Jun 2008," kata Khalid dalam kenyataan yang dikeluarkan oleh pejabat menteri besar hari ini.

"Kerajaan negeri telah membuat kajian berhubung mekanisme untuk melaksanakan dasar ini dan sedang menimbangkan mekanisme terbaik bagi menjaga kepentingan kerajaan negeri, alam sekitar dan orang ramai.

"Tujuan kerajaan negeri memperkenalkan dasar ini ialah bagi meringankan beban kehidupan rakyat khususnya golongan berpendapatan rendah," katanya.

Justeru, tambah beliau, rakyat masih perlu mengamalkan penggunaan air secara berhemah serta bertanggungjawab bagi mengelak pembaziran sumber agar sumber air negeri Selangor dapat dipelihara dalam jangka masa yang panjang.

"Bagi membantu usaha ini, kerajaan negeri turut akan memperkenalkan langkah mempelbagaikan sumber bekalan air secara menyeluruh dalam masa terdekat," katanya.

http://www.malaysiakini.com/news/80555

27 Mac 2008

Kenyataan Akhbar Bersama oleh 10 Ahli Parlimen Pembangkang di Kuala Lumpur:
أبو عمار27 Mac 2008 0 Komentar

10 Ahli Parlimen pembangkang telah bertemu di Hotel Federal semalam. Resolusi di bawah telah dipersetujui sebulat suara.

  1. Dari permerhatian kita iaitu 10 Ahli Parlimen pembangkang di Kuala Lumpur, didapati bahawa 2 bulan sebelum PRU 12, DBKL amat bertolak-ansur/prihatin semasa mengambil tindakan terhadap penjaja, peniaga kecil, penyewa tapak DBKL dan sebagainya.
  2. Kita mendapat sebaik sahaja selepas PRU 12 yang menunjukkan penolakan yang terang-terangan oleh warga KL terhadap BN dimana BN menunjukkan prestasi yang amat teruk, DBKL terus 'turun padang' untuk menganiaya/menghukum penjaja, peniaga kecil dan juga mengugut untuk menghukum penyewa tapak DBKL di kawasan Parlimen yang dimenangi pihak pembangkang.
  3. Kita mengutuk sekeras-kerasnya tindakan DBKL yang melibatkan diri dalam politik secara terancang untuk menganiaya/menghukum penjaja, peniaga kecil dan penyewa tapak DBKL yang cuma menggunakan hak demokratik mereka dalam PRU 12 untik memilih 10 Ahli Parlimen pembangkang.
  4. Kita menyeru Datuk Bandar Kuala Lumpur supaya menghentikan tindakan yang bermotifkan politik ini serta-merta dan tidak lagi menganiaya/menghukum penjaja, peniaga kecil dan penyewa tapak DBKL. Pemilihan Ahli Perlimen adalah hak demokratik mereka.

Tarikh 26th March 2008

Ditandatangani oleh :

YAB Tan Sri Abd Khalid Ibrahim
Ahli Parlimen Bandar Tun Razak

YB Dr Tan Seng Giaw
Ahli Parlimen Kepong

YB Tian Chua
Ahli Parlimen Batu

YB Wee Choo Keong
Ahli Parlimen Wangsa Maju

YB Dr Lo’ Lo’ Mohamad Ghazali
Ahli Parlimen Titiwangsa

YB Nurul Izzah Anwar
Ahli Parlimen Lembah Pantai

YB Theresa Kok
Ahli Parlimen Seputeh

YB Tan Kok Wai
Ahli Parlimen Cheras

YB Fong Kui Lun
Ahli Parlimen Bukit Bintang

YB Lim Lip Eng
Ahli Parlimen Segambut

Buletin Pemuda Bakal Diterbitkan
benludin 0 Komentar

Bismillahi rahma nirahhim,
Assalamualaikum sahabat-sahabat yg dirahmati Allah SWT sekelian.
Buat julung kalinya ana melakar kata pembuka bicara di ruangan blog kesayangan kita ini. Adapun sebenarnya, ana sengaja ingin membiasakan kembali tarian jemari di papan kekunci ini yang telah agak lama ana tinggalkan. Ye lah, semenjak bergelar pereka rambut ini, jemari ana lebih kerap menarikan tango (rentak yang serupa saban hari) daripada tarian tradisional yang memerlukan lenggok yang berbagai mengikut alunan muzik semasa. Semoga lakaran ana ini tidak lama kekoknya serta dapat cepat diperbaiki.

Selain itu, yang lebih penting dan terutama ana dan barisan exco penerangan yang baru (memangku tugas) ingin memaklumkan tentang bakal kelahiran buletin DPPWM tidak berapa lama lagi. Kekerapan keluaran adalah sekitar 4 bulan sekali dan keluaran sulung bakal menemui semua, insyaAllah pada 15 hb April 2008 ini. Tungguuuuuuu.........

Kami juga ingin mengalu-alukan para sahabat yang berminat untuk menghantar sebarang bentuk tulisan kepada Lujnah Penerangan untuk dimuatkan ke dalam buletin itu nanti. Namun perlu diingat bahawa setiap karya akan ditapis terlebih dahulu serta mengikut giliran 'first-come-first-serve' sebelum diterbitkan. Proses 'editing' juga untuk memastikan ianya bertepatan dengan kehendak perjuangan islam.

Sekadar itu, terima kasih kami ucapkan kepada sahabat-sahabat sekelian kerana memberikan kepercayaan kepada kami untuk memikul tugas ini. Walaupun berat tetapi kami bertekat untuk melaksanakan amanah ini sebaik serta seikhlas mungkin.
Insya ALLAH

26 Mac 2008

MUSTADH`AFIN yang tertindas
chedet26 Mac 2008 0 Komentar


Buku baru tulisan Azizi Hj Abdullah:


MUSTADH`AFIN yang tertindas.
Boleh pesan kepada:
Penerbit Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP)
No 5 Jalan Pinhorn
11600 Pulau Pinang.
RM20.00

Buku ini adalah sebuah pemaparan reality mustadh`afin dan mustakbirin, sekaligus sebuah kritikan sosial. Ia bertujuan untuk mencelik masyarakat kepada dua jenis dunia yang hidup di bawah sistem dan wilayah yang sama.
-SM Mohamed Idris, Presiden CAP.

Wajah kemiskinan bukan sahaja terpapar di Afrika tetapi juga di Malaysia.
Di manakah salahnya sistem pemerintahan? Apakah mereka dari korupsi? Apakah dari penyelewengan? Apakah dari darah rakyat?
-Sasterawan Negara Dato’ Prof Emeritus Hj. Shahnon Ahmad.

Azizi Hj Abdullah memang selalu mengkritik melalui karya-karya feksyennya. Buku ini ternyata lebih cepat membantu kita untuk memahami mengapa beliau menjadi seorang sasterawan sinis.
-Sasterawan Negara A.Samad Said.

Jangan sangka dalam kaya tidak ada miskin.
Jangan terkejut dalam miskin ada derita
Bukan senang hendak jadi senang
Bukan susah hendak jadi susah.
Bacalah buku tulisan Azizi Hj Abdullah untuk mengetahui di mana kemiskinan berada sebenarnya.

25 Mac 2008

Rakyat Kedah- TAHNIAH
chedet25 Mac 2008 0 Komentar

Majlis Kesyukuran Titiwangsa

Dj sedang bertugas!

24 Mac 2008

Salam Maulidur Rasul
za824 Mac 2008 0 Komentar


23 Mac 2008

Ahmad Said di PECAT!
chedet23 Mac 2008 0 Komentar

Oleh imacbook

Ahmad Said di PECAT dari Umno dan ini telah di sahkan oleh malaysiakini yang membuat temubual melalui telefon dengan setiausaha Umno Terengganu, Datuk Rosol Wahid.

Berita yang amat hangat lagi panas ini juga boleh dibaca di website online akhbar the star.


Perkembangan mutakhir ini pasti membuatkan rakyat Terengganu yang mengundi BN baru-baru ini menyesal tak habis kerana wakil yang dipangkah mereka sedang berbalah sesama sendiri untuk merebut kuasa Menteri Besar.

Boleh dikatakan, UMNO secara sendirinya telah memalukan diri mereka dan mempalit tahi ke muka sendiri, apatah lagi tempiasnya terkena pula pada Tuanku Baginda.

Apakah rasa hati Tuanku Baginda, negeri yang diperintah menjadi sebegini rupa semata2 merebut kuasa?

Bolehkan rakyat Terengganu berbangga dengan pemimpin yang mereka pilih ini?

Manakala, di pihak Paklah, situasi ini pasti membuatkan beliau semakin pening dan kacau!Aduhai Paklah, tak sampai sebulan PRU, bermacam-macam musibah melanda.Dapat kah Paklah menangani perkara ini dengan bijak atau membuatkan keadaan makin membarah?


http://malaysiakini.com/bm/



Re: 22 ADUN BN Terengganu Letak Jawatan??? (Score: 1)
komen dari http://www.tranungkite.net/v7/modules.php?name=News&file=article&sid=7933
by Keletisang on Sunday, March 23 @ 16:17:52 MYT
(User Info Send a Message)
Assamualaikum, ini semua gimik politik jer. Kalau berani cuba aaahh. Pesanan kat Mat Said, mung pakat jer ngan TG Hj Hadi/ Pas. Senang oook. Tapi sebelum tu kena minta maaf dan tobat nasuha sebab mung roboh mesjid/rumah Allah/Salah satu taman di syurga. Barulah boleh join, sejahat2 ibrahim ali pun PAS boleh terima masuk. TG Nik Aziz takde hal punya sebab TG tak pernah marah/simpan dendam kat orang. Cuma set2 BN ni je yang kaki pendendam/hasad/iri/lahab/unta/baghal/etc. Mung boleh gok jadi MB tapi jadilah MB yang baik/mesra rakyat/ghibtah/etc. Bior mamat 23 orangutan ni letak jawatan (tu pun kalu ye), mung buleh buktikan mung berdedikasi. Ok.... takbir

Melayu UMNO: Biadap
chedet 0 Komentar

Oleh pemuda_islam

UMNO. Menyingkap sejarah bangsa Melayu melayu persatuan-persatuan Melayu disatukan dibawah payung UMNO iaitu Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO) pada 11 Mei 1946. Setelah 42 tahu, UMNO yang diasaskan oleh Allahyarham Dato' Onn Jaafar ini telah diharamkan angkara terdapat puak-puak yang tamakkan kuasa. Maka UMNO BARU telah ditubuhkan pada tahun 1988.

l
Sebenarnya di dalam UMNO sememangnya berpuak-puak. Seperti Bangsa Arab Jahiliyah sebelum kedatangan sinar Islam itu sendiri. Mereka berpecah belah disebabkan tidak bertunjang suatu paksi agama. Mereka hidup berpuak-puak mengikut kabilah. Disini dapat dilihat bahawa parti yang mengamalkan parti atas dasar kaum sememangnya berpecah-belah. Di dalam UMNO dipanggil team yang mewakili atau menyokong pemimpin mereka.
......................Cina dikatakan biadap, tetapi melayu biadap tidak dikatakan apa-apa.

Anda, melayu UMNO sememangnya biadap!
lawati laman web:(baca selanjutnya disini)

www.harapanmalaysia.blogspot.com

Noh Omar minta Abdullah Badawi pulihkan umno / BN dahulu sebelum ambil jawatan perdana menteri malaysia
Faisal Abd Rahman Alyunussi 0 Komentar

Ku Li perlu pulihkan Umno Kelantan terlebih dahulu sebelum bertanding jawatan presiden Umno PDF Print E-mail
Posted by Haniza Talha
Sunday, 23 March 2008

KUALA LUMPUR: Tengku Razaleigh Hamzah hari ini dinasihatkan supaya memulihkan keadaan Umno di Kelantan terlebih dahulu sebelum bercita-cita merebut jawatan presiden parti.

Anggota Majlis Tertinggi Umno, Datuk Noh Omar berkata adalah lebih wajar jika anggota Parlimen Gua Musang itu menumpukan membantu memperkasakan semula Umno di negeri tersebut.

"Saya tak nampak mengapa Tengku Razaleigh nak tawarkan diri sebagai presiden parti sebab kalau betul beliau hebat, Kelantan sepatutnya kena bantu dulu.

"Ini di Kelantan banyak bantuan kita (kerajaan Barisan Nasional) beri tapi Umno di Kelantan kalah lebih teruk lagi (pada pilihan raya umum 8 Mac lepas ," katanya kepada pemberita selepas merasmikan sambutan ulang tahun jubli emas Sekolah Menengah Kebangsaan Aminuddin Baki di sini pada hari Sabtu.

Noh yang juga Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi berkata demikian ketika diminta mengulas gesaan Ketua Pemuda Umno Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein agar Tengku Razaleigh tidak menangguk di air keruh berikutan hasratnya untuk bertanding jawatan presiden Umno pada pemilihan parti yang dijadualkan tahun ini.

Katanya sekiranya benar bekas Menteri Kewangan itu berhasrat ingin memulihkan Umno, beliau seharusnya melaksanakan matlamat itu dengan memberi tumpuan penuh kepada Kelantan.

"Adalah lebih baik kita mainkan peranan masing-masing. Macam saya dari Umno Selangor, saya ingin mantapkan Umno Selangor, perpaduan di negeri Selangor kerana kekuatan bukan datang dari kepimpinan semata-mata, tapi lahir dari perpaduan.

"Bila kita bersatu, baru ada perpaduan. Bila kita ada perpaduan, baru kita ada kekuatan. Bila ada kekuatan, baru ada kejayaan. Asas penubuhan Umno sendiri ialah perpaduan," katanya.

Khamis lepas, Tengku Razaleigh membuat kejutan apabila menyatakan hasrat bersedia bertanding bagi jawatan Presiden Umno pada pemilihan parti kali ini. BERNAMA

21 Mac 2008

Demontrasi Hidup Melayu & DEB
za821 Mac 2008 0 Komentar




19/3/2008 Rabu Dataran Shah Alam
4.00ptg berhimpunla segerombolan manusia
berwarnakn Merah Kuning mereka berhimpun
melaung & menyanyi slogan Hidup Melayu & Pertahan dasar DEB.
Sekitar 4.20 ptg masing2 telah bertempiaran sebab hujan yg lebat.
sebelah sudut yg lain, sejumlah Bas sedang menanti.
Inilah Perjuangan Hidup Melayu mereka (ditaja rupanya).

18 Mac 2008

Pesanan Khas untuk Orang Melayu di Pulau Pinang
Ir Dr bin.harun18 Mac 2008 0 Komentar

dipetik dari Malaysia-Today.net


Malaysia Today
Title : Pesanan Khas untuk Orang Melayu di Pulau Pinang
Posted by Raja Petra
Sunday, 16 March 2008

Pada kebiasaanya apabila saya menulis tentang situasi semasa saya menulis didalam Baahasa Inggeris tetapi akibat dari beberapa situasi semasa di PP baru baru ini, saya merasakan adalah perlu bagi saya menulis di dalam Bahasa Melayu bagi memastikan penulisan saya ini dapat di baca oleh semua peringkat rakyat di seluruh Negara terutama di PP.

Kejatuhan kerajaan BN di PP pada PRU ke12 baru baru ini terjadi akibat kegagalan kerajaan BN menangani masalah rakyat secara umumnya. Jika rakyat bahagia di bawah kepimpinan BN, sudah tentu ianya tidak akan di gulingkan di 5 negeri dan nyaris nyaris kalah di seluruh semenanjung.

Sebagai rakyat, kita sepatutnya berfikiran lebih matang dan tidak mengikut rentak permainan politik puak puak tertentu. Kerajaan baru ini dilantik oleh rakyat ini bukanlah untuk selama lamanya tetapi hanya untuk tempoh 5 tahun. Kalau kerajaan pusat berhajat membuat pilihanraya lebih awal, rakyat mungkin memilih selepas 3 tahun.

Kuasa di tangan rakyat. Kita perlu memilih pemimpin yang baik dan berwawasan. Tidak guna kita pilih orang orang tertentu kerana semata mata dia orang melayu atau Islam tetapi melayu itu pada warna kulitnya dan islam itu hanyalah sekadar pada songkoknya sahaja dan perangai macam syaitan atau mencuri duit rakyat secara terang terangan.

Saya ingin menarik perhatian pembaca semua kepada beberapa peristiwa yang berlaku selepas ke kalahan BN. Dato Dr Koh Tsu Koon telah menunjukkan watak yang amat matang dan terpuji apabila beliau menerima kekalahan BN di PP dan memberi jaminan bahawa akan memastikan peralihan kuasa kerajaan negeri akan di lakukan dengan aman. Kita lihat kerajaan PP paling mula mula di bentuk di semenanjung selepas PRU 12. Sikap seperti ini harus kita tauladani. Ianya mengambarkan kematangan berpolitik di pihak Dato KSK.
...more...

KABINET BARU
chedet 0 Komentar

Perdana Menteri:
Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi

Timbalan Perdana Menteri:
Datuk Seri Najib Tun Razak

Kementerian di Jabatan Perdana Menteri
Menteri:
Tan Sri Bernard Dompok
Datuk Seri Nazri Aziz
Datuk Ahmad Zahid Hamidi
Datuk Mohd Zaid Ibrahim*
Datuk Amirsham Abdul Aziz*(bekas pengerusi maybank)

Timbalan Menteri:
Datuk Johari Baharom
Datuk Dr Mashitah Ibrahim*
Datuk K Devamany
Datuk Hassan Malik

Kementerian Kewangan
Menteri:

Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi

Menteri Kewangan Kedua:
Tan Sri Nor Mohamed Yakcop

Timbalan Menteri:
Datuk Ahmad Husni Hanadzlah
Datuk Kong Cho Ha

Kementerian Pertahanan
Menteri:
Datuk Seri Najib Tun Razak

Timbalan Menteri:
Datuk Wira Abu Seman Yusop

Kementerian Dalam Negeri
Menteri:
Datuk Seri Syed Hamid Albar

Timbalan Menteri:
Datuk Chor Chee Heong
Senator Wan Ahmad Farid Wan Salleh

Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan
Menteri:
Datuk Ong Ka Chuan

Timbalan Menteri:
Datuk Robert Lau
Datuk Hamzah Zainuddin

Kementerian Kerja Raya
Menteri:

Datuk Mohd Zin Mohamad

Timbalan Menteri:
Datuk Yong Khoon Seng

Kementerian Tenaga, Air dan Komunikasi
Menteri:
Datuk Shaziman Abu Mansor

Timbalan Menteri:
Datuk Joseph Salang Gandum

Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani
Menteri:
Datuk Mustapa Mohamed

Timbalan Menteri:
Datin Paduka Rohani Abdul Karim

Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri
Menteri:
Tan Sri Muhyiddin Yassin

Timbalan Menteri:
Loh Wei Keong
Datuk Jacob Dungau Sagan

Kementerian Luar
Menteri:
Datuk Seri Dr Rais Yatim

Timbalan Menteri:
Tengku Azlan Sultan Abu Bakar

Kementerian Pelajaran
Menteri:
Datuk Seri Hishammuddin Hussein

Timbalan Menteri:
Datuk Wee Ka Siong
Datuk Razali Ismail

Kementerian Pengajian Tinggi
Menteri:
Datuk Khaled Nordin

Timbalan Menteri:
Khoo Kok Choong
Datuk Idris Harun

Kementerian Pengangkutan
Menteri:
Datuk Ong Tee Keat

Timbalan Menteri:
Anifah Aman

Kementerian Sumber Manusia
Menteri:
Datuk S Subramaniam

Timbalan Menteri:
Datuk Noraini Ahmad

Kementerian Pembangunan Wanita dan Keluarga
Menteri:
Datuk Dr Ng Yen Yen

Timbalan Menteri:
Noriah Kasnon

Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Warisan
Menteri:
Datuk Shafie Apdal

Timbalan Menteri:
Datuk Teng Boon Soon

Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi
Menteri:
Datuk Dr Maximus Ongkili

Timbalan Menteri:
Fadilah Yusof

Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi
Menteri:
Datuk Noh Omar

Timbalan Menteri:
Datuk Saiffuddin Abdullah

Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar
Menteri:
Datuk Douglas Unggah Embas

Timbalan Menteri:
Datuk Abu Ghapur Salleh

Kementerian Luar Bandar dan Wilayah
Menteri:
Tan Sri Muhammad Muhd Taib*( from recycle Bin)

Timbalan Menteri:
Tan Sri Joseph Kurup

Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna
Menteri:
Datuk Shahrir Samad

Timbalan Menteri:
Jelaing Mersat

Kementerian Perusahaan Perladangan dan Komoditi
Menteri:
Datuk Peter Chin Fah Kui

Timbalan Menteri:
Senator A Kohilan

Kementerian Belia dan Sukan
Menteri:
Datuk Ismail Sabri Yaacob

Timbalan Menteri:
Wee Jack Seng

Kementerian Kesihatan
Menteri:
Datuk Liow Tiong Lai

Timbalan Menteri:
Datuk Dr Abdul Latiff Ahmad

Kementerian Penerangan
Menteri:
Datuk Ahmad Shabery Cheek

Timbalan Menteri:
Datuk Tan Lian Hoe

Kementerian Pelancongan
Menteri:
Datuk Azalina Othman Said

Timbalan Menteri:
Datuk Sulaiman Abdul Rahman Abu Taib

Kementerian Wilayah Persekutuan
Menteri:
Datuk Zulhasnan Rafique

Timbalan Menteri:
M Saravanan

* akan dilantik menjadi Senator

17 Mac 2008

Tiada program MB Kelantan di Shah Alam Mac ini, henti sebar SMS palsu!
Ir Dr bin.harun17 Mac 2008 0 Komentar


Dipetik dari harakahdaily.net


KUALA LUMPUR, 17 Mac (Hrkh) - Setiausaha Politik kepada Menteri Besar Kelantan, Annual Bakhri Haron menafikan Tuan Guru Dato' Nik Aziz Nik Mat mempunyai aturcara di Shah Alam 27 dan 28 Mac ini.

Menurutnya, setakat ini pihak beliau ada menerima permohonan untuk Tuan Guru mengisi program di Selangor bulan April hadapan, bagaimanapun ianya masih dalam pertimbangan.

Annual menegaskan penafian terpaksa dibuat kerana banyak disebarkan SMS bahawa Mursyidul Am akan menyampaikan ucapan di Stadium Negeri pada 27 Mac dan berkhutbah di Masjid Negeri Selangor pada 28 Mac depan.

...more...

16 Mac 2008

petikan dari Rembau Hari Ini
chedet16 Mac 2008 0 Komentar

Fakta ini diambil dari Keputusan Penuh PilihanrayaUmum Ke 12 2008 Utusan Malaysia Isnin 10 Mac 2008
mukasurat 23.

Sepatutnya jumlah kertas undi yang dikeluarkan diperingkat DUN dan Parlimen sepatutnya sama. Di Parlimen Rembau ada 4 DUN, iaitu Paroi, Chembong,Rantau dan Kota. Jumlah kertas undi yang dikeluarkan
untuk 4 DUN ini sepatutnya sama dengan jumlah kerusi Parlimen Rembau.

Tetapi apabila dijumlahkan semuanya ini didapati 957 undi di Parlimen Rembau telah hilang. Mana pergi 957 undi di peringkat Parlimen Rembau ini ? Apa alasan SPR akan berikan ?

Berikut perkiraannya :

Parlimen Rembau : Undi BN 26525 + Undi PKR 20779 + Undi Rosak 1066 = 48370

DUN Paroi : Undi BN 8316 + Undi PAS 9423 + Undi Rosak 299 = 18038

DUN Chembong : Undi BN 7017 + Undi PAS 2944 + Undi Rosak 175 = 10136

DUN Rantau : Undi BN 7739 + Undi PKR 3956 + Undi Rosak 371 = 11966

DUN Kota : Undi BN 6278 + Undi PAS 2665 + Undi Rosak 244 = 9187

Jumlah undi 4 DUN : 49327 – Jumlah undi Parlimen 48370 = 957 UNDI HILANG !

FAKTA LAIN :
Calon Parlimen Rembau Badrul Hisham dari PKR mendapat lebih 1791 undi dari jumlah 4 DUN undi yang diperolehi PAS dan PKR

Calon Parlimen Rembau Khairy Jamaluddin BN mendapat kurang 2825 undi dari jumlah 4 DUN yang diperolehi BN

Ini bermakna 4616 pengundi mengundi BN di peringkat DUN , tetapi mengundi PKR di peringkat Parlimen

(tulisan ini adalah petikan email dari editor Rembau-Hari-Ini.blogspot.com)

Nizar: Jurutera yang boleh berbahasa Inggeris, Cina dan Tamil
chedet 0 Komentar

Ramai yang tertanya-tanya bagaimana wakil rakyat Pasir Panjang dari PAS, Ir Mohamad Nizar Jamaludin, 51, dipilih sebagai Menteri Besar Perak padahal DAP mempunyai lebih ramai Adun (18) dan PKR juga mempunyai lebih dari PAS iaitu tujuh, manakala PAS hanya ada enam sahaja.

Dia sebenarnya bukan dipilih kerana PAS tetapi faktor utamanya adalah kerana dia paling layak di kalangan sembilan wakil rakyat Melayu dan beragama Islam yang ada di kalangan Adun DAP, PKR dan PAS yang membentuk kerajaan bersama itu.PKR hanya ada tiga Melayu manakala PAS ada enam.

DAP tidak mempunyai seorangpun Adun berbangsa Melayu dan beragama Islam.

Menjadi syarat kepada MB Perak (sebagaimana termaktub dalam undang-undang tubuhnya) adalah Melayu dan beragama Islam. Hanya Sultan Perak boleh mengubah syarat ini.

Rakyat Perak bukan sahaja bakal memperolehi seorang Menteri Besar yang boleh memberikan khutbah Jumaat bahkan juga seorang jurutera yang boleh bercakap empat bahasa, Melayu, Cina, Tamil dan Inggeris.

Ir Mohammad Nizar Jamaluddin, 51, dilahirkan pada 17 Mac 1957 di Kampung Air Hitam Labu, Kampar Perak. Beliau telah mendapat pendidikan awal di Kampar, kemudiaannya meneruskan persekolahan di Sekolah Menengah Anglo Chinese, Kampar.

Selepas itu menyambung pelajaranya di Sekolah Menengah Teknik, Persiaran Brash, Ipoh. Pada tahun 1972 beliau mengambil Advance Level (A Level) di Norwich City College Of Arts & Technology Norwich, Norfolk, England.

Beliau merupakan lulusan Sarjana Muda Sains
Kejuruteraan Mekanikal dari University Of Aston di Brimingham, United Kingdom.

Sekembalinya ke tanahair, beliau bekerja di beberapa agensi kerajaan termasuk Jabatan Kerja Raya bahagian bengkel dan kuari, Perbadanan Pembangunan Bandar (UDA - Daya Urus), Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang.

Beliau berpengalaman luas dalam menjalankan beberapa projek besar negara. Antaranya Projek Dayabumi fasa 2 & 3 pada tahun 1983, projek Pusat Islam (BAHES, Jabatan Perdana Menteri (1984), projek Wisma Darul Iman, Kuala Terengganu (1985), pengurusan bangunan-bangunan kerajaan dan swasta termasuk KOMTAR, Bangunan Persekutuan Gunasama, pusat membeli belah dan pengurusan semua lif di hospital Kerajaan Negeri Perak, Pulau Pinang, Kedah, Perlis sehingga kini.

Sebelum dilantik menjadi Menteri Besar beliau merupakan Pengarah Urusan di beberapa firma swasta. Di luar negara pula beliau banyak menjalankan beberapa projek di beberapa buah negara, antara di Birmingham, United Kingdom, Zug Switzerland, Miano Italy, Bangkok Thailand, Sdyney dan Goldcoast Australia, Doha Qatar dan Tehran, Iran.

Dalam bidang politik pula, beliau berkecimpung dengan PAS dengan memegang Ahli Jawatankuasa PAS kawasan Kampar (1999 - 2001). Beliau menjawat jawatan Yang Dipertua PAS kawasn Kampar (2001 hingga kini). Di peringkat PAS Negeri Perak, beliau memegang jawatan Bendahari PAS Negeri (2001- 2006), Setiausaha PAS Negeri (sebelum menjadi Menteri Besar Perak).

Walaupun beliau seorang yang berpendidikan tinggi tetapi beliau amat aktif dengan kegiatan masyarakat. Antaranya beliau memberikan kuliah dan majlis ilmu di masjid-masjid dan surau-surau, ceramah motivasi pelajar dan institusi pengajian tinggi, menyampaikan khubah jumaat, bantuan kepada fakir miskin, mewakili PAS dalam program program kaum bukan Islam serta terlibat secara langsung dengan beberapa Badan Bukan Kerajaan (NGO).

Beliau mempunyai lapan orang cahaya mata hasil perkongsian hidup bersama isterinya, Fatimah Taat. Anaknya pertama merupakan lulusan BA Syariah Universiti Mut'ah, Jordan. Anak kedua pula lulusan hafiz al-Quran di Universiti Mut'ah Jordan. Anak yang ketiga juga lulusan hafiz al-Quran dari Universisiti Damsyik, Syria dan Universiti Lebanon. Manakala anak yang ke empat hingga ke lapan sedang belajar di beberapa pelbagai institusi pendidikan dalam negeri.

Menurut Setiausaha Kerja PAS Perak, Khalilul Abdul Rahman, Nizar merupakan seorang yang pemurah dan mudah bergaul dengan masyarakat dan mengambil berat masalah kakitangan di bawahnya. "Jika ada kakitangannya yang menghadapi masalah, beliau akan cepat menyekesaikan masalah temasuk masalah kewangan," jelas Khalilul.

"Sebagai ketua pejabat, beliau seorang yang peramah dengan orang ramai termasuk orang bawahannya dan beliau bersedia mendengar pandangan orang lain," ujar beliau.

Memperjuangkan hak dan kepentingan rakyat menjadi agenda perjuangannya, kerana itu beliau bergiat cergas di dalam Badan Bukan Kerajaan (NGO). Umpamanya Gabongan Pengguna Air Perak (GPAP).

Keistimewaan beliau, walaupun lulusan dari luar negeri beliau mampu mengajar (buka kitab) di masjid-masjid dan suara-surau.malah beliau sendiri mampu mengelenggarakan ibadah kurban termasuk penyembelihan bintang kurban.

Haji Nizar juga selain boleh berbahasa Inggeris juga boleh berbahasa Cina dan Tamil. Inilah Menteri Besar yang dikehendaki oleh rakyat, mampu mentadbir, berwibawa dan mempunyai pengetahuan agama dan boleh membaca khutbah jumaat.

Perkenan Sultan Perak, Sultan Azlan Shah yang memilih Mohammad Nizar sebagai Menteri Besar Perak memang tepat, oleh itu semua pihak perlu akur dengan keputusan yang dibuat oleh Sultan Perak.

TarakNama: Oi oi apa nie..ini bukan budaya kita ini bukan cara kita...
chedet 0 Komentar

oleh :http://taraknama.tblog.com/

PULAU PINANG 14 Mac – Kira-kira 3,000 anggota pelbagai pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Melayu dan penyokong UMNO menyertai perhimpunan aman di sini hari ini bagi membantah tindakan kerajaan negeri pimpinan DAP yang mahu menghapuskan pelaksanaan Dasar Ekonomi Baru (DEB) di negeri ini.

Perhimpunan pada pukul 2.30 petang itu bermula di pekarangan Masjid Simpang Enam berhampiran Kompleks Tun Abdul Razak (Komtar) di sini

Saya kata JANGAN.. Saya kata JANGAN.. Saya PANTANG DiCABAR.. Inilah BEROK2...Saya kata JANGAN...eishhh pekak kaa depa nie..org kata jangan..jangan laa.. BEROK betullah...

Oklah aku nak tanya sikit kat BEROK2 nie...

saya ingin bertanya beberapa soalan kepada juak-juak UMNO P.Pinang yang kononnya selama ini memperjuangkan 'hak istimewa orang Melayu':

1. semenjak 1969 sudah berapa ramai Timb. KM dari kalangan org UMNO termasuklah almarhum bapa Pak Lah, berapa banyak tanah milik orang Melayu yang TIDAK TERGADAI kepada orang bukan melayu atas nama DEB?

2. Kampung Dodol, Kampung Makam, Tanjung Tokong, Batu Maung, Batu Uban pernah menjadi perkampungan besar bagi orang melayu P.Pinang, tapi hari ini datang dan lihatlah sendiri "hasil" perjuangan UMNO P.Pinang di tempat2 ini. Betapa saiz kampung yang semakin mengecil dikelilingi flat2,kondo2 yang majoritinya milik bukan melayu.Selusurilah sekitar stadium Bandaraya berhampiran Sg.Pinang dan Masjid Rawana dan lihatlah "banglo2" usang dan hampir roboh milik org melayu P.Pinang. Adakah ini hasil perjuangan selama berpuluh tahun oleh UMNO P.Pinang?.

3. Lupakah kita siapakah yang begitu laparkan tanah wakaf milik orang melayu P.Pinang sampaikan pernah diura-urakan tanah perkuburan Islam Jalan Perak pernah hendak dipindahkan ke Bkt. jambul satu masa dahulu? Sapa lagi kalau bukan UMNO P.Pinang.

4. Nasib penjaja melayu di Pulau Pinang lebih hina dari pendatang asing, salah siapa? DAP atau UMNO?

5.orang2 melayu P.Pinang dihalau secara halus dari bahagian pulau ke tanah besar spt Kulim, BM, Seberang Prai. Inikah ketuanan melayu yang UMNO agung2kan?

6. dan yang terakhir (buat masa ini), bolehkan UMNO P.Pinang beritahu pada kami rakyat P.Pinang,berapa ramai orang Melayu (bukan MAMAK!!) yang berjaya dalam bidang perniagaan berskala besar? berapa ramai jutawan melayu yang berjaya dilahirkan hasil perjuangan ketuanan melayu dan DEB di P.Pinang selama ini?

Akhir kata, cermin diri sendiri dulu sebelum nak bercakap soal ketuanan melayu dan DEB di P.Pinang. Lain kali pakai helmet sebelum dok main serbu tembok..dah la tu BEROK2 yg dok berbunyi tu sebenaqnya tembolok depa yg tak dapat di isi dah tu yg depa kalut sangat tu..baru hangpa ada akai lanie..masa hangpa dibagi kuasa hangpa leka.. skrg dah jatuh tangan orang lain hangpa terima ja lah nak balik 5 thn nanti ambik semula.. nak buat camna nasib koo lah BEROK...

Tok Guru Nik Aziz di Stadium Shah Alam 27 Mac 2008 Dan Khutbah Jumaat!
chedet 0 Komentar


Oleh TARMIZI MOHD JAM

SAYA baru menerima lima SMS yang memaparkan masej tentang program Tok Guru Haji Nik Abdul Aziz di Selangor. Tadi saya menulis tentang emel seorang rakan berkenaan isu yang sama.
Siapa penganjurnya tidak diketahui. Pesanan ringkas itu memberitahu Tok Guru akan menyampaikan Ceramah Perdana di Stadium Shah Alam pada malam 27 Mac 2008 jam 9.30 malam.

Esoknya, Jumaat, Tok Guru akan berkhutbah di Masjid Negeri Selangor, Shah Alam.

Orang ramai dan para penyokong Barisan Rakyat dijemput hadir dan sebarkan seluruh Lembah Klang!

14 Mac 2008

Khabar Ahli DPPWM
Ir Dr bin.harun14 Mac 2008 0 Komentar



Syukur Alhamdullillah dan Tahniah kepada sahabat kami,saudara Yuamri kerana mendapat cahaya mata yg pertama semalam. Semoga dgn rezeki ini tuan bertambah istiqomah dlm perjuangan dan bertambah giat meng'design' banner-banner.

Dukacita dimaklumkan juga sahabat kami, saudara Syed Saifuddin telah kemalangan jalanraya dan telah menjalani pembedahan kerana patah tulang rusuk tulang selangka (cervical bone) dan beberapa kecederaan serius otot. Insyaallah kami akan melawat beliau hari esok di sebuah hospital swasta di Seremban.

Kepada pengunjung blog, doakan kesejahteraan dan kesihatan saudara Syed agar pulih seperti sedia kala dan moga ALLAH menganugerahkan kesabaran dan ketabahan kepada beliau dan keluarga.

Terima kasih.




Terima Kasih , Nandri, Kamsia
Ir Dr bin.harun 0 Komentar

Assalamualikum whb & salam sejahtera,

Pertama2nya saya mohon maaf kerana agak lambat update blog ini. Selepas keputusan PRU12 saya telah balik kampung menziarahi ibu saya yang sangat uzur dan telah tidak saya ziarahi sejak sebulan lalu. Mujurlah dia masih boleh memberi restu kepada saya pada pagi penamaan calon. Ujian Allah sepanjang waktu berkempen yang lalu kedua-dua ibu dan ibu mertua saya agak uzur. Ibu saya di Ipoh dijaga oleh adik2 perempuan saya, ibu mertua tinggal dirumah saya sendiri kerana keluar masuk hospital untuk beberapa pembedahan kecil. Anaknya iaitu suami sayalah yang mengurus dan merawat ibunya. Alhamdulillah kami dapat melalui ujian dan cabaran sepanjang pilihan raya dengan baik.

Malah saya sangat bersyukur kerana p/raya ini telah merapatkan lagi kasih sayang kami sekeluarga, ...more...

13 Mac 2008

PAS umumkan 4 perkara penting
chedet13 Mac 2008 0 Komentar

Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengumumkan empat perkara penting yang menjadi isu sekarang dalam sidang medianya selepas mesyuarat Jawatankuasa PAS Pusat hari ini.

Perkara itu adalah:

1) Beliau sendiri telah menandatangani surat bagi pihak PAS kepada Sultan Selangor menyokong Tan Sri Khalid Ibrahim untuk menjadi Menteri Besar Selangor.


2) PAS hanya berunding dengan PKR dalam isu Exco Kedah dan telah memberikan tiga kerusi untuk PKR tentukan wakilnya dalam kerajaan negeri. Terserah kepada PKR untuk memilih exconya dan PAS telah menyatakan kesediaannya jika salah satunya adalah dari DAP.

3) PAS tidak menolak sepenuhnya Dasar Ekonomi Baru (DEB) kerana dasar itu ada juga kebaikannya. Bagaimanapun, PAS bersetuju dengan dasar-dasar baik yang dikemukakan Kerajaan Negeri Pulau Pinang dan ianya telah dilaksanakan di Terengganu dan Kelantan termasuk dasar mengisytiharkan harta, tender terbuka dan sebagainya.

4) Buat masa sekarang, beliau tidak ada masa dan minat untuk berunding dengan Umno sehinggalah kesemua kerajaan negeri BA selamat ditubuhkan. Selepas itu, PAS bersedia untuk berunding dengan Umno untuk kepentingan negara.

Turut serta bersama beliau dalam sidang media itu adalah Setiausaha Agung PAS, Datuk Kamarudin Jaffar dan Ketua Penerangan PAS, Haji Mahfuz Omar.

12 Mac 2008

MARI KITA TENGOK : permainan ini
chedet12 Mac 2008 0 Komentar

PM Beri Amaran Kepada Lim Jangan Marakkan Ketegangan Kaum

PUTRAJAYA, 12 Mac (Bernama) -- Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari ini memberi amaran kepada Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng supaya tidak membuat kenyataan yang boleh memarakkan ketegangan kaum.
Siapakah yang selama ini yang menyemarakkan ketegangan kaum. Ingat Operasi Lalang 1987. Isu ini dimainkan oleh BN.. Di ulangi BN BNNNNN tak caya.? baca kat sini http://ms.wikipedia.org/wiki/Operasi_Lalang

Lim, selepas mengangkat sumpah jawatan sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang semalam, memberitahu pemberita bahawa kerajaan negeri pimpinan DAP itu tidak akan mengamalkan Dasar Ekonomi Baru.
Lim juga berkata DEB, yang diperkenalkan pada 1971 selepas rusuhan kaum 13 Mei 1969 untuk membasmi kemiskinan dan menyusun semula masyarakat, merupakan punca kepada "kronisme, rasuah dan ketidakcekapan."
Cuba cari yang bukan kroni kepada Umno & BN kat sini http://www.malaysiakini.com/news/51651

Abdullah memberitahu Bernama selepas mengadakan pertemuan dengan para pegawai tinggi kerajaan di pejabatnya di sini, bahawa DEB yang diperkenalkan perdana menteri kedua allahyarham Tun Abdul Razak Hussein, sebenarnya telah berjaya meningkatkan pertumbuhan ekonomi dan ini telah memberi faedah kepada semua kaum.

"Saya ingin bertanya kepada DAP kaum manakah yang telah menjadi lebih miskin kerana DEB.
Selama ini siapakah yang menjadikan MELAYU MISKIN di Pulau Pinang. Siapakah pemerintah kerajaan negeri sebelum ini?
"Saya ingin juga memberi peringatan kepada kerajaan Negeri Pulau Pinang supaya jangan menimbulkan keadaan di mana ketegangan antara kaum boleh berlaku," tegas Abdullah yang juga Ketua Perhubungan Umno Pulau Pinang.
Selama lebih 50 tahun Apa yang Umno dah buat untuk seimbangkan kedudukan ekonomi orang melayu di Pulau Pinang?

Beliau berkata kerajaan baru negeri Pulau Pinang tidak harus meminggirkan orang Melayu, yang merupakan kaum minoriti di Pulau Pinang dan kumpulan minoriti yang lain seperti kaum India.

"Jangan pinggirkan orang Melayu dan kumpulan minoriti seperti orang India. Saya ingin bertanya kepada Ketua Menteri Lim Guan Eng apakah rancangan DAP untuk membantu orang Melayu," katanya.
Selama lebih 50 tahun ini DAP kah yang menyebabkan Melayu Pulau Pinang Merempat di negeri sendiri?

Perdana Menteri memberi jaminan bahawa kerajaan persekutuan akan tetap membela golongan berpendapatan rendah dan akan teruskan bantuan khas kepada orang Melayu.
Lepas ini kita akan saksikan TV3 suku hanya akan siarkan orang-orang selain melayu dalam slot BERSAMAMU!!!!!!!!. Kenape tak Percaya????

Utusan dan TV3: Ke manakah pergi perkataan "kononnya", "pengikut", "mendakwa" dan lainnya
chedet 0 Komentar

Shirzad Lifeboat
Tue | Mar 11, 08 | 11:28:24 PM
Hilang sudah wajah yang sentiasa cuba memaparkan "sayalah tokoh paling bijak pernah dilantik selaku PM Malaysia" di wajah Abdullah sebaik sahaja semua petunjuk dan keputusan awal PR-12 menunjukkan BN tidak mungkin mencapai majoriti dua pertiga dalam Parlimen dan hilang beberapa kerajaan negeri serta gagal menawan Kelantan.

Turut hilang bersama pada malam itu dan pada hari-hari berikutnya perkataan popular media kerajaan seperti "kononnya", "mendakwa", "pengikut parti pembangkang' (seolah-olah parti pembangkang yang didaftarkan secara sah diibaratkan seperti pertubuhan haram) yang sering digunakan bagi menghina parti pembangkang.

Akhbar Utusan Malaysia dan beberapa akhbar yang sering menggunakan perkataan ini serta TV3 dan juga saluran TV kerajaan seolah-olah mendapat pengarang dan penyunting baru.

Tidak mustahil perubahan mendadak ini berbangkit apabila ketua media Malaysia, "police don?t fire anybody...we are allowing protest...", Zainuddin Maidin gagal memenangi kerusi Parlimen yang ditandinginya.

Perkataan tersebut seolah-olah ditelan sendiri oleh mereka yang telah dipergunakan oleh Umno-BN sebagai alat dalam menggerakkan jentera propaganda mereka.

Bagi TV kerajaan yang mendabik dada "kononnya" kerana menyajikan maklumat yang sahih, malam keputusan PR-12 diumumkan nampaknya adalah satu pengecualian.

Sehingga siaran langsung mengenai keputusan pilihan raya diumumkan ditamatkan selepas jam 3.00 pagi, tidak ada keputusan mengenai keputusan pilihan raya Dun negeri Selangor dan Perak.

Semua ini tentulah sesuatu yang begitu dimaklumi rakyat. Cara media ini digunakan pada mulanya dipersoalkan. Kemudiannya dijadikan bahan gurauan oleh rakyat dan akhirnya apabila TV, akhbar, yahoo mail dan yahoo messenger semuanya membawa iklan supaya rakyat mengundi BN, maka ia menjadi sesuatu yang cukup bosan, muak dan memualkan.

Profesor Madya Dr. Mohd Agus Yusuf yang turut menjadi panel di TV1 pada malam itu secara spontan menggeleng-gelengkan kepalanya apabila menyentuh soal penggunaan melampau media sebagai alat propaganda BN.

Terdahulu daripada itu, Ketua Pengarang Harakah, Ahmad Lutfi Othman dalam satu tulisannya telah mencatatkan fakta betapa "hinanya menjadi wartawan (media kerajaan) semasa kempen pilihan raya".

Sebagai menggulung semua itu, pada malam tersebut, Mursyidul Am Pas, Y.A.B. Tuan Guru Dato' Nik Aziz Nik Mat mengeluarkan satu kenyataan ringkas yang antara lain menyebut: "Rakyat Kelantan tidak mahu idealisme Umno yang hanya menumpukan kepada kebendaan, mengangggap rakyat buta huruf dan mahu memperbodohkan rakyat."

Begitupun, media yang disebut itu nampaknya belum lagi serik. Belum pun berapa hari pembangkang menjadi kerajaan, nampaknya siri pembohongan baru telah bermula apabila ada sebuah akhbar yang melaporkan berita bohong kononnya Kerajaan PAS Negeri Kedah yang baru berusia sehari mengarahkan supaya penutupan Tabika Kemas.

Kenaikan tambang feri ke Langkawi juga dikaitkan dengan kerajaan negeri berkenaan. Begitu juga kelewatan dua buah negeri yang ditawan oleh pembangkang dalam membentuk kerajaan negeri dipolitikkan bagi menunjukkan kononnya tidak ada persefahaman di antara mereka.

Bilakah agaknya media yang disebutkan ini mahu mempelajari erti kejujuran? Atau apakah mereka lebih selesa dipandang hina oleh masyarakat pembaca, penonton dan rakyat?

Mungkin "pembohongan" dan "fitnah" membawa pengertian berbeza dalam syariat mereka.

10 Mac 2008

Puisi Pagi Ahad: Tuhan, Terima Kasih Memberi Kami.
chedet10 Mac 2008 0 Komentar

Faisal Tehrani...

http://tehranifaisal.blogspot.com/

(Untuk mereka yang tidak mahu kalah dan putus asa, mereka yang tidak mahu menerima kekerasan sebaliknya kelembutan, untuk mereka yang rebah tetapi bangkit kembali, untuk mereka yang tidak mahu dihambakan, dan meraikan kemerdekaan; untuk Malaysia)

Tuhan, terima kasih memberi kami rasa percaya, bukan ragu
Tuhan, terima kasih memberi kami rasa nekad, bukan gentar
Tuhan, terima kasih memberi kami pengorbanan, bukan kerehatan
Tuhan, terima kasih memberi kami kerendahan diri, bukan keangkuhan
Tuhan, terima kasih memberi kami keikhlasan, bukan kepura-puraan
Tuhan, terima kasih memberi kami kehalusan, bukan ketakburan
Tuhan, terima kasih memberi kami dugaan, bukan pengabaian
Tuhan, terima kasih memberi kami amanah, bukan kecelakaan
Tuhan, terima kasih memberi kami kesungguhan, bukan kelekaan
Tuhan, terima kasih memberi kami kebajikan, bukan bencana
Tuhan, terima kasih memberi kami keselamatan, bukan kesulitan
Tuhan, terima kasih memberi kami keamanan, bukan kehuru-haraan
Tuhan, terima kasih memberi kami kemakmuran, bukan kemelaratan
Tuhan, terima kasih memberi kami ganjaran, kerana pahala-Mu terlalu melimpah
Tuhan, terima kasih memberi kami tangisan ini...
Terima kasih Tuhan memberi kami dengan begitu banyak
Bimbing kami Tuhan supaya kami tidak melakukan kejahatan,tidak melakukan penyelewengan, tidak melakukan keganasan demi keserakahan

Munajat Kelantan
Abe Joe 0 Komentar





6 Mac 2008

DULU KINI SELAMANYA
za86 Mac 2008 0 Komentar


Cerita lama
Isi kandung TETAP SAMA

Lembu Pun BENCI

PADANG BESAR - Sekumpulan anggota Puteri UMNO PadangBesar yang diketuai Datin Seri Normala Samsudin (depan), istericalon Barisan Nasional bagi kerusi Parlimen P01 Padang BesarDatuk Seri Azmi Khalid, bertempiaran lari apabila dikejar seekorlembu betina ketika berkempen dari rumah ke rumah di KampungGial, Mata Ayer, Perlis.

Pembatalan Celup Jari
Abe Joe 0 Komentar

5 Mac 2008

Teruskan dan jangan boikot pilihan raya: Kita sedang menuju kemenangan :Mustafa Ali
chedet5 Mac 2008 0 Komentar

Oleh siasahdaily
PAS mengarahkan jentera pilihan rayanya agar terus bekerja untuk menghadapi pilihan raya ini dan jangan sekali-kali memboikotnya kerana tindakan itu bermakna memasuki perangkap yang sedang dipasang oleh BN sekarang ini.

"Tindakan SPR ini adalah satu lambang kecemasan BN dalam menghadapi pilihan raya kali ini selepas merasai kekalahan yang bakal menanti mereka. Oleh itu kita mesti teruskan sehingga hari mengundi dan jangan terperangkap dengan strategi mereka," kata Ketua Pengarah Pilihan Raya PAS, Datuk Mustafa Ali.

Mustafa yakin, pilihan raya ini bakal menjadi sejarah kerana BN akan kehilangan dua pertiga majoritinya kali ini. Ia sedang dirasai oleh seluruh rakyat negara ini hatta di negeri-negeri yang tidak pernah dimenangi PAS sebelum ini.

"Oleh itu, mereka sengaja membuat provokasi supaya pembangkang melenting dan memboikot pilihan raya," kata beliau sambil mengakui memang ada cadangan dari kalangan PAS sendiri agar pilihan raya ini diboikot.

Mustafa mengulas langkah SPR menarik balik cadangan untuk menggunakan dakwat kekal bagi mengelakkan pengundian berganda dalam pilihan raya ini.

3 Mac 2008

Masa Untuk Berubah!
za83 Mac 2008 0 Komentar






2 Mac 2008

Salam berpelukan IMAN HADHARI
chedet2 Mac 2008 0 Komentar



ISLAM ADA HAD DAN ADA HARI


Terserlah keperibadian Nik Aziz, minta calon BN 'sign' borang
chedet 0 Komentar

Azamin Amin
Sun | Mar 02, 08 | 8:49:13 am MYT
KUALA LUMPUR, 2 Mac (Hrkh) - Keperibadian mulia dan akhlak penuh hikmah sentiasa terpapar pada setiap tindak-tanduk serta tutur kata Mursyidul Am PAS, Dato' Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat malah lebih terserlah apabila bertemu calon parti lawan yang bakal menentangnya pada pilihan raya umum akan datang.
Timbalan Mursyidul Am PAS, Dato' Dr Haron Din berkata ini terbukti apabila berlaku satu insiden pada hari penamaan calon yang boleh dijadikan renungan tentang keperibadian Tuan Guru yang amat dihormati itu.

Menceritakan pada hari penamaan tersebut, beliau telah mendapat puluhan sistem pesanan ringkas (SMS) yang menyatakan bahawa Nik Aziz menang tanpa bertanding namun tidak mempercayainya lalu menghubungi pihak di Kelantan untuk mendapat kepastian.

"Calon Barisan Nasional (BN) telah lupa menandatangani borang pencalonan dan mendapat bantahan. Secara peraturannya Tuan Guru sudah menang tanpa bertanding," katanya.

"Tetapi Tuan Guru tidak mahu menang cara begitu lalu meminta calon BN itu menandatangani semula borang pencalonan tersebut.

"Begitulah sikap penuh hikmah dan ikhlas Tuan Guru yang perlu dicontohi semua pihak," katanya ketika berucap di ceramah di Tambun Tulang, Perlis baru-baru ini.

Tuan Guru Nik Aziz bertanding di Dun N.06 Chempaka melawan Dato' Dr Nik Zain Omar (BN).

Dalam pada itu beliau menjelaskan bahawa sikap yang ditonjolkan oleh Tuan Guru itu melambang aklhak yang dituntut oleh Islam dan telah diterapkan sentiasa kepada ahli-ahli PAS dan pendokong parti dalam menghadapi apa jua rintangan dan cabaran khususnya ketika menghadapi pilihan raya.

Beliau dalam pada itu memuji displin yang tinggi yang ditunjukkan oleh ahli, petugas dan penyokong PAS yang sentiasa mematuhi arahan dan tiadak membuat 'kekacauan' seperti pihak lain yang tidak bertanggungjawab.

"Tengok hari penamaan calon di Perlis ini, hampir 3,000 orang menyokong dan mengikuti perarakan mengiringi saya tetapi setelah selesai, tidak ada secebis sampah sarap pun ditinggalkan. Semua dibersihkan oleh penyokong PAS.

"Begitu juga dengan perhimpunan Bersih yang kita anjurkan bersama-sama puluhan ribu penyokong PAS, berjalan lancar, aman dan tidak berlaku insiden yang tidak diingini," katanya

Sikap ini kata Dr Haron adalah ajaran Islam kepada umatnya supaya sentiasa tampil berakhlak dan menjadi umat Islam yang baik sama ada dalam melaksanakan tugas atau amal ibadat kepada tuhannya.

"Inilah yang diterapkan di dalam PAS dan sewajarnya menjadi kayu ukur kepada semua pihak untuk menilai apa yang PAS perjuangkan selama ini.

"Seterusnya memberi peluang kepada PAS untuk mentadbir negeri di bawah kepimpinan ulama yang akan melaksanakan tanggungjawab berlandaskan tuntutan al-Quran dan Sunnah," katanya.

Sidang Media PRU PAS 05 Jumaat 29 Feb 08
chedet 0 Komentar

Betui sekilo tepung harganya RM 1.35 ???
chedet 0 Komentar

Oleh mujahid304
Askum..!!!
Kedai mana yang ada jual tepung 1 kilo RM1.35 sen ??? Mai tolong bagi tau chek!....,Kalau yer pun nak temberang jgn la terang-terang. Nak bagi tau sekilo tepung sekarang RM2.40. penipu besaq betoi la stat. tuh...Hampehh!!!

Itu Afdal lagi titon kaaa...
Ini antara komen yang kami terima baru-baru ini. klik pada image untuk melihat dengan lebih jelas...
P/S : Dah dasar hidup menipu sampaikan harga barang keperluan harian masih lagi nak tipu pengguna.IQ pengguna takdelah serendah dengan pepuak UMNO & BN....
kunjungilah
www.jasindaily.blogspot.com "

ROMpakLAH
chedet 0 Komentar

................................................................................................

SEBARANG INFAQ / DERMA BOLEH DISALURKAN KEPADA

AKAUN DEWAN PEMUDA PAS
KAWASAN WANGSA MAJU
No. Account : 564557122098
Bank : Maybank
Branch : Wangsa Maju

................................................................................................

Disclaimer

Disclaimer/ Penafian

The views expressed in the posts and comments of this blog do not necessarily reflect the Dewan Pemuda PAS Kaw. Wangsa Maju (DPPWM). They should be understood as the personal opinions of the author or commenter. Your words are your own, so be nice and helpful if you can.

Tulisan dan komen daripada pembaca terhadap artikel di atas adalah pandangan peribadi dan tidak mewakili pendirian dppwm.blogspot.com. DPPWM tidak bertanggungjawab terhadap sebarang implikasi daripada tulisan dan komen berkenaan.